14.1 C
Budapest
csütörtök, március 28, 2024
HomeKözlekedésNa, végre! Tervek készülnek a lajosmizsei vasútvonal fejlesztésére

Na, végre! Tervek készülnek a lajosmizsei vasútvonal fejlesztésére

Indul az egyik legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése. Megjelent a közbeszerzési felhívás a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal felújításának és kapacitás-bővítésének komplex tervezésére, a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint.

A vasútvonalról egy külön erre a célra létrehozott honlapon lehet tájékozódni, ahol a vonal utasait részletes kérdőív is várja – a visszajelzéseket figyelembe veszik majd a tervezés során – ígéri Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.

A lajosmizsei vasútvonalat az egyik utolsó, ami végig egyvágányú, egyéb műszaki és utaskényelmi paraméterei is rosszak. A lajosmizsei vasutat eddig még nem is villamosították, a pálya zömén 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, mindössze óránként tudnak vonatokat indítani egy irányba. A megállóhelyek szolgáltatásai sem felelnek meg a mai követelményeknek, nem akadálymentesek és hiányoznak az autóparkolók és kerékpártárolók, de néhol a megállók elhelyezkedése is rossz az utasok számára.

Az utasok az alacsony szolgáltatási színvonal ellenére a kevés lajosmizsei vonatot is kihasználják ma, sokszor zsúfoltak a szerelvények, a lajosmizsei vonalon naponta a jelenlegi körülmények között is mintegy ötezren utaznak.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően a lajosmizsei vonalon az eddigihez képest háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám. Ez a déli agglomerációból autók tízezreitől kímélheti meg Budapestet és teheti kényelmesebbé az ingázást. A beruházások Budapest külső kerületeinek és az agglomeráció településeinek egyaránt jelentős fejlődést jelenthetnek, hiszen mai szintbeli vasúti útátjárókat váltanak ki, új vasúti megállókat létesítenek, kétvágányosítják a ma csak egy sínpáron működő elővárosi vonalat. A BFK célja, hogy a Budapesthez közeli legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetést kínáljanak Lajosmizse felől is – írta Vitézy.

A most megjelent felhívásra jelentkezőknek vállalniuk kell, hogy több lépcsőben, ütemezetten végigviszik a teljes tervezési folyamatot. Először szakaszonként részletes döntéselőkészítő tanulmányokat kell letenniük az asztalra, az ezek alapján megszülető döntések után pedig el kell készíteniük az engedélyezési, kiviteli terveket és a kapcsolódó dokumentációt.

Milyen konkrét eredmények várhatók a lajosmizsei vonalon?

  • Sűrűbb, a városi közlekedés járatsűrűségét idéző, negyedórás követés legalább Gyáltól és legfeljebb 30 perces követés Lajosmizse – Dabas felől Budapestre, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan
  • Átszállásmentes közlekedés Kecskemét felé is
  • Villamosított, környezetkímélő üzem
  • Jól gyorsuló, kényelmes, korszerű motorvonatok
  • Új megállók lehetőségének vizsgálata Gyál központjában, további lehetséges új megállók a XVIII. és XIX. kerületben (vizsgálandó helyszín a Paula, az Eke, a Méta és a Temesvár utcáknál)
  • A beépítettségtől függően 80–120 km/óra sebesség
  • Felújított, akadálymentesített megállók, állomások
  • A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló
  • Külön szintű közúti átjárók Kispesten az Üllői útnál és az Ady Endre útnál, további lehetséges helyszínek külön szintű keresztezésekre a XVIII. és XIX. kerületben és Gyálon

Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022 végéig készíti elő a kormány döntése szerint, Fürjes Balázs államtitkár felügyeletével, európai uniós támogatás felhasználásával.

(18.kerulet.ittlakunk.hu)

Népszerű