Spórolás, intézménybezárás – Így érinti az energiaválság a budapesti kerületeket

0

Az elmúlt hetekben sorozatosan jelentek meg önkormányzati vezetők vészjósló nyilatkozatai a rezsiköltségek emelkedése miatt. Kíváncsiak voltunk, hogy a budapesti önkormányzatok hogyan tudják megoldani a rezsiköltségek kigazdálkodását. Megkérdeztük őket az előttünk álló időszak feladatairól, a várható takarékossági intézkedésekről, a lehetőségeikről. Egészen elképesztően magas költségekről, és sajnos több kerületben átmenetileg bezáró intézményekről kaptunk információkat.

Általánosságban elmondható, azok az önkormányzatok vannak szerencsésebb helyzetben, amelyeknek van megkötött, fixáras energiaszolgáltatási szerződésük jövő évre vonatkozóan. Azok a helyhatóságok azonban, amelyeknek most kell szerződni a 2023-ra szóló áram- vagy földgázbeszerzésre, komoly bajban vannak. Nézzük, hogyan látják helyzetüket az önkormányzatok. A kerületnevekre kattintva bővebben is olvashattok az adott városrészt érintő intézkedésekről.

I. kerület

A Budavári Önkormányzat tájékoztatása szerint az irodavezetők bevonásával folyamatosan dolgoznak az ideális megoldáson, miként tudnak felkészülni a hidegebb időszakra. Konkrét cselekvési tervet még nem fogadtak el, mivel a szeptember 29-én az első napirendi pont megtárgyalása után kivonultak a fideszes és velük szövetséges képviselők a képviselő-testületi üléséről, így határozatképtelenség miatt el kellett napolni azt.

V. Naszályi Márta polgármester azt írta közösségi oldalán, hogy három hónapja nem volt testületi ülés, márpedig számos projektünk megvalósításához a testület felhatalmazására van szükség.

II. kerület

A II. kerület önkormányzat  egyelőre nem tervez semmilyen intézménybezárást, ugyanis 2023 márciusáig az eredeti rezsicsökkentett ár alatt vásárolja az energiát. A Fény Utcai Piac az egyetlen kivétel, ahol az előzetes ajánlatkérések alapján jelentős, akár 10-14-szeres drágulással is számolni kell a gáz esetében.

Bár egyelőre rögzített áron vásárolja az önkormányzat az energiát, a polgármesteri hivatalban több takarékossági intézkedés lépett életbe, mivel a hivatal üzemelése havonta átlagosan 1,6 millió forintba kerül, ami az áramot illeti. További átlag kb. 1,6 millió havonta az iskolai közétkeztetés konyhai áramfogyasztása, díszvilágítás, a zöldterület-kezelés, a radaros sebességmérő, a bűnmegelőzési kamerák működtetése, bérlakás, szociális bérlakás áramdíja és a parkolás üzemeltetése.

Ehhez jön hozzá az intézmények áramfogyasztása, ami átlagosan további 2,6 millió havonta. Vagyis összesen 5,8 millió. A gáz tekintetében a hivatali és intézményi fogyasztás idei átlaga havonta kb. 7,6 millió volt. Az árak ingadozása miatt biztos számítást nem tudnak végezni, de valószínűsíthető, hogy a mostani összegek a többszörösükre is emelkedhetnek.

III. kerület

Hogy Óbudán lesz-e intézménybezárás vagy egyéb szigorítás az energiaválság miatt, nem tudjuk, ugyanis kérdéseinkre többszöri megkeresésre sem kaptunk választ. Óbuda-Békásmegyer Önkormányzatának képviselő-testülete viszont arról döntött, hogy új segélyezési formát hoz létre, ezzel jelentősen kiegészítve a fővárosi támogatásokat, úgy fogalmaztak így védik meg a rezsiemelés harmadik kerületi áldozatait.

IV. kerület

Újpest önkormányzata szerencsésnek mondhatja magát, ugyanis a villamosenergia- és gázbeszerzését tavaly egy közbeszerzési eljárás keretében beszerezte. Így előbbi esetén 2023. december 31.-ig, utóbbi esetén 2023 októberéig a tavaly legjobb árat biztosító szolgáltató adja az energiát a szerződés szerint. Számításaik szerint, amennyiben valamilyen okból kifolyólag most kellene a villamosenergiát és a gázt beszerezniük, akkor nagyságrendileg 2-2,6 milliárd forint pluszköltséget jelentene az a városnak, mely gyakorlatilag az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatainak jelentős színvonalcsökkenését eredményezné.

A jelenlegi helyzetben korlátozásokat nem terveznek, azonban olyan beruházásokat támogatnak, melyek az energiafelhasználást mérséklik.

V. kerület

Belváros-Lipótváros Önkormányzatától nem kaptunk választ az energiaválsággal kapcsolatos kérdéseinkre.

VI. kerület

Terézváros egyelőre tudja fizetni a növekvő rezsiköltségeket, nem tervezik egyik intézmény bezárását, valamint elbocsátásokat sem. Az intézmények a megszokott nyitvatartással üzemelnek majd, ugyanakkor spórolásra kérték valamennyit.

VII. kerület

Erzsébetváros Önkormányzatától többszöri kérésre sem kaptunk választ az energiaválsággal kapcsolatos kérdéseinkre.

VIII. kerület

Józsefváros nem tervez intézménybezárásokat, az óvodák, a bölcsődék, nyugdíjasklubok, szociális intézmények, az egy átmeneti idősotthon nyitva maradnak – írták.

IX. kerület

Ferencváros önkormányzata későbbre ígért választ, elöljáróban annyit mondtak, hogy maradnak nyitva az intézmények, egyiket sem tervezik bezárni.

X. kerület

Részben előzetes számítások alapján, részben már lefolytatott közebszerzési eljárás alapján az önkormányzatnak, a költségvetési szerveinek és gazdasági társaságainak a földgáz árának változása miatt 503 186 700 Ft, az áramdíj változása miatt várhatóan 750 793 000 Ft többletforrásra lesz szüksége a korábbi azonos időszakhoz viszonyítva.

Az áram esetében a közbeszerzési eljárás még nem zárult le, eredmény októberben várható. A számítás a földgáz esetében a 2022. október 1. napjától 2023. szeptember 30. napjáig terjedő időszakra, az áram vonatkozásában pedig a 2023. január 1. napjától 2023. december 31. napjáig terjedő időszakra vonatkozik. Ezen belül az előttünk álló fűtési szezonban mintegy 317 500 000 Ft többletköltséggel számolnak.

Az önkormányzat korábban is kiemelt figyelmet fordított az energetikai költségek csökkentésének lehetőségeire, ennek érdekében számos ingatlanán épületszigetelést, nyílászárócserét hajtott végre, napelemeket helyezett el, energiatakarékos izzókat szerzett be stb.. Jelenleg fokozottan vizsgálnak minden olyan megoldást, amivel a költségek tovább csökkenthetőek (hőmérsékletszabályozás modern eszközei, takarékos gépészeti megoldások, szellőztetés szabályozása stb.), továbbá nagy hangsúlyt fektetnek a foglalkoztatottak szemléletformálására, energiahatékony eszközök, berendezések és felszerelések vásárlására.

A takarékos gazdálkodásnak köszönhetően az önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatait is megfelelően ellátja, továbbá jelentős beruházásokat és felújításokat tudott létrehozni. Bíznak abban, hogy az elkövetkező években is meg tudják teremteni az egyensúlyt a bevételek és a növekvő költségek között.

Mivel az energiaköltségek emelkedése a gazdasági élet minden területére kihat, nem csak az energiaköltségek emelkedésével kell szembenézni, hanem többek között az építési-műszaki feladatok, általában a beszerzések, a főzési alapanyagok, a gyermekétkeztetés és az egyéb szolgáltatások költségeinek, valamint a munkabérek költségeinek a növekedésével is. Mindezekre tekintettel az önkormányzat bízik abban, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan az önkormányzatok normatív finanszírozása és egyéb állami támogatásai is növekednek.

XI. kerület

Újbuda – az elmúlt évek járványhelyzetéhez hasonlóan – a rezsiköltségek várhatóan jelentős emelkedésére is felkészül. A szeptember 2-i rendkívüli képviselő-testületi ülésen született döntés arról, hogy az önkormányzat és a polgármesteri hivatal mellett több önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság közösen ír ki közbeszerzést, hogy kedvezőbb áron jussunk áramhoz.

Újbuda működését minden körülmények között biztosítani fogják. A bölcsődékóvodákszociális ellátóhelyek, köztük az idősotthonok fűtése a legfontosabb, ezekben az intézményekben biztosan nem lesz hidegebb a következő télen, mint a korábbi években.

XII. kerület

Mindenkit megdöbbentett, hogy a XII. kerületi képviselő-testület ellenszavazat nélkül szavazta meg  a téli megszorításokról szóló javaslatcsomagot. Azzal indokolták, hogy az áramot az eddigieknél 12-szer drágábban, a gázt 11,5-ször drágábban tudja megvenni a XII. kerületi önkormányzat. Ez 2,5 milliárdos plusz kiadást jelent, miközben a költségvetés 15 milliárdos.

A  döntés értelmében a bölcsődéket és az óvodákat nyitva tartják, hogy a szülők dolgozhassanak, de a többi intézménynél spórolás a fő szempont. Az óvodákban is legfeljebb 20-22 fok lesz, a bölcsődék öltözőhelyiségeiben pedig 24 fok.

Novembertől emelkedik a bölcsődei gondozás díja is, a kerületben élőknél napi 1400 forintról 1700 forintra, nem kerületieknek 2800-ról 3400 forintra, viszont a különböző kedvezmények megmaradnak.

Januártól három hónapra pedig több, fontos intézményt bezárnak. Az idősek nappali ellátását végző gondozási központból is csak a Németvölgyi marad nyitva és a Hegyvidéki Kulturális Szalon is megúszta a téli bezárást.

Az önkormányzati hivatalokban pedig azt vezetik be, hogy csak három napot dolgozzanak a hivatalban az emberek, két napot otthon, home officeban maradhatnak.

Az eddigi fűtési támogatás helyett rezsitámogatást vezetnek be a rászorulóknak és az egyedülálló időseknek. Ennek az összege eddig 12 ezer forint volt, most 13 ezer lesz, de szélesebb kör kaphatja.

Mindemellett 20 százalékkal növelik majd a közétkezési díjakat, de csak január elsejétől, addig az alapanyagárak miatti többletköltségeket átvállalja az önkormányzat. Az önkormányzati lakások bérleti díjának megemelését is elhalasztják idén.

XIII. kerület

A rezsidíjak változásával kapcsolatos körülményeket folyamatosan értékeli az önkormányzat. Belső takarékossági intézkedésekről döntöttek, mellyel a felhasznált energia mennyiségét kívánják majd csökkenteni.

Rendkívüli képviselő-testületi ülés megtartását nem tervezik az aktuális helyzet miatt és a kerületben óvodák, bölcsődék bezárására sem fog sor kerülni.

XIV. kerület

Zugló költségvetési kilátásai kritikusak, lehet, hogy télen össze kell vonni intézményeket. Számításaik szerint a rezsiköltségek és különböző szolgáltatások áremelkedéséből (pl.: közétkeztetés, ami 50 százalékkal lesz drágább) valamint a kormányzat által kivetett szolidaritási hozzájárulás emeléséből összesen közel 4 milliárd forint többletteher keletkezik.

Az önkormányzat közbeszerzés útján 1 éves időszakra vásárol földgázt és villamosenergiát. Ez a földgáz tekintetében 2022. október 1. és 2023. szeptember 30. között összesen bruttó 857.166.471.-Ft-ot jelent változatlan fogyasztás mellett, ami az előző időszakhoz képest bruttó 746.562.382.-Ft-tal több.

Villamosenergia tekintetében 2023. január 1. és 2023. december 31. közötti időszakra összesen bruttó 682.628.588.-Ft-ot jelent változatlan fogyasztás mellett, ami az előző évhez képest bruttó 580.869.250-Ft-tal több. Jelenleg is dolgozik a kerület vezetése azon, hogy milyen módon tudja biztosítani a kötelező feladatainak ellátását.

A kerület költségvetési kilátásai a 2023-as évre kritikusak, a megnövekedett költségek fedezetének biztosítása egyelőre nem megoldott. A drasztikus elvonások, az infláció és az energiaárak növekedése miatt az önkormányzat kénytelen felülvizsgálni minden önként vállalt feladatát és az energiatakarékosság érdekében bizonyos intézményi telephely összevonások lehetőségét is.

XV. kerület

A kerület vezetése energetikai szakemberek bevonásával dolgozik a várható rezsiköltségek felmérésén, valamint azok optimalizálásán. Folyamatos egyeztetés zajlik az önkormányzati cégek és intézmények vezetőivel arról, miként lehet csökkenteni az elszabaduló energiaárak miatti veszteségeket.

Képvelő-testületi ülés összehívására akkor kerül sor, amikor egyértelműek lesznek azok a megoldási, költségcsökkentési javaslatok, amelyekről dönteni kell.

Az intézmények sorsáról, esetleges bezárásáról még nincs döntés, de a Széchenyi téri tanuszodát határozatlan időre bezárták.

XVI. kerület

A megemelkedett rezsiköltségeket az önkormányzat a költségvetésében szereplő tartalékok felhasználásával fogja kigazdálkodni, mert jelentős tartalékokat biztosít az év elején elfogadott költségvetés.

A kerület szerint a megemelkedő infláció miatt az önkormányzatok bevételei is emelkednek, különösen az iparűzési adó bevétele több száz millió forintos plusz forrást fog biztosítani. A takarékosan és jól gazdálkodó önkormányzatok mindig rendelkeznek szabadon felhasználható és banki betétként leköthető pénzösszegekkel, melyekre a megemelkedett infláció miatt a korábbi 1-2% helyett, már 10-12% kamatot adnak.

A kerület nem tervezi semmilyen önkormányzati intézmény bezárását, de észszerű takarékoskodást elvárnak minden intézménytől.

XVII. kerület

Sajnos a rákosmenti önkormányzattól nem kaptunk válaszokat kérdéseinkre.

XVIII. kerület

Pestszentlőrinc-Pestszentimre viszonylag szerencsés helyzetben van, mivel az elszálló energiaárak idén és a jövő év jórészében még nem terhelik a költségvetést, ugyanis az önkormányzat tavaly két évre szóló megállapodást kötött az MVM-mel mind az áram-, mind a földgázbeszerzés tekintetében. Tehát annak a réme nem fenyeget, hogy ovikat, bölcsiket, szociális intézményeket kelljen bezárni – sőt, a hőmérsékletet se kell drasztikusan lecsökkenteni az intézményekben. Ezzel együtt szeptember végéig készül egy intézkedési terv arról, hol, hogyan, mennyit tud spórolni a kerület.

Októberben kerül a képviselő-testület elé a szociális támogatási rendszer felülvizsgálata, amelyre azért volt szükség, hogy az önkormányzat a korábbinál is több segítséget tudjon nyújtani a kerület lakóinak ebben a válságos helyzetben.

XIX. kerület

Kispest komolyabb takarékoskodásra kényszerül. A jelentős rezsiköltség-növekedés miatt a kispesti polgármesteri hivatalban vizsgálják, hogy a pénteki home office bevezetésével miként csökkenthető a villany- és gázszámla. Vezetői szinten döntés született arról is, hogy az egyes civil szervezeteknek otthont adó Kispesti Kaszinó és Kispesti Vigadó novembertől májusig bezár.

A kerület vezetése jelenleg nem tervez intézménybezárást, de legrosszabb forgatókönyvként elképzelhető a kulturális- és sportlétesítmények működtetésének átmeneti felfüggesztése.

Az önkormányzat kiemelt célja a kispesti bölcsődékóvodák, egészségügyi intézmények és egyes szociális ellátást nyújtó ingatlanok zavartalan működtetése. Ugyanakkor a rezsiárak brutális növekedésétől függetlenül is vizsgálják az óvodai intézményhálózat észszerű átszervezésének lehetőségét.

XX. kerület

Pesterzsébeten az intézményektől összegyűjtötték az általuk szükségesnek vélt takarékossági javaslatokat, melyek alapján általános gyakorlatot kíván érvényesíteni az önkormányzat. Elsődlegesen az energiafelhasználás minimalizálását célozzák meg különféle takarékossági intézkedésekkel. Óvodák, bölcsődék esetében kérik a szülők eddig is tapasztalható támogatását és közreműködését.

A sportlétesítményeket üzemeltető ESMTK-tól is hasonló intézkedéseket kértek. Szükség esetén azonban sor kerülhet racionalizáltabb nyitvatartás bevezetésére is.

Amennyiben az általános gazdasági helyzet még inkább megnehezíti az önkormányzat gazdálkodását, úgy kénytelenek lesznek kormányzati segítségért folyamodni.

XXI. kerület

Csepelen megtriplázódhat az önkormányzat rezsiköltsége, spórolásra kényszerül a kerület. Prioritásként kezelik a bölcsődék, az óvodák, a szociális valamint a nyugdíjas intézmények biztonságos üzemeltetését. A polgármesteri hivatalban előrehozzák a téli közigazgatási szünetet, ami azt jelenti, hogy az utolsó munkanap 2022-ben december 16-a péntek lesz, és csak január 2-án, hétfőn kezdődik el újra a hivatali munka. A csepeli strandfürdő téli üzemeltetési feltételei jelen pillanatban nem adottak, így a téli szezonra nem nyit ki az uszoda.

XXII. kerület

Budafok-Tétény az energiaárak emelkedése miatt már nyáron létrehozta az Ellátásbiztonsági Operatív Törzset.

Az operatív törzs előterjesztésére a képviselő-testület nyári szünetet követő első, szeptember 8-i ülésén megszavazta egy egymilliárdos tartalékalap létrehozását. Ez nemcsak a rezsiárak emelkedése következtében jelentkező többletkiadások fedezetét, hanem a megemelkedő szociális ellátások iránti igényt, az alapvető ellátási kötelezettségeink fedezetét is jelenti majd.

Mindemellett  a meglévő támogatásokat kiszélesítik, azok összegét megemelik. A tartalékalap felhasználása sokféle célt szolgál, ezek között szerepel elsősorban az intézmények (bölcsődékóvodákorvosi rendelőkVédőnői SzolgálatSzociális Szolgálat) kiszámítható működése, a családok támogatása, ezen belül főként a gyermekélelmezés fenntartása.

Intézmények bezárását jelenleg nem terveznek.

Az önkormányzat azon dolgozik, hogy minden ellátás és szolgáltatás biztosított legyen a lakosok számára. A szociálisan leginkább rászorulók számára növelik a lakhatási támogatást, megemelik az élelmiszer-vásárlásra adható hozzájárulás összegét, valamint bevezetik a természetben biztosított tüzelőanyag-támogatást.

XXIII. kerület

Soroksár polgármestere sajnos többszöri megkeresésünkre sem válaszolt kérdéseinkre.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here