A szankciók (fordítva) működnek – 9 hónap alatt 39 százalékkal drágult a hétvégi nagybevásárlásunk

0

Covid, háború, aszály – mindenki érzi, hogy hónapról hónapra drágulnak a bevásárlások. A KSH szerint 12 hónap alatt 30 százalékkal növekedtek az élelmiszerek árai, mi kíváncsiak voltunk a gyakorlatra, és elmentünk a kiskereskedelemben piacvezető Lidlbe megnézni az árakat. Négy termék több mint a duplájára drágult, na de mi lett olcsóbb, és mit jelent ez a fizetésekhez képest?

Napra pontosan 9 hónap után 39 százalék drágulással találkoztunk a Lidlben, amikor végignéztük ugyanazoknak a termékeknek az árait, amelyeket decemberben is vásároltunk. Az eredmény jóval meghaladja a hivatalos statisztikát, a KSH szerint ugyanis augusztusban 30 százalék volt az élelmiszerek éves drágulása – ők ráadásul 12 hónapos időtávot vizsgálnak.

Az árak összevetésnél beleütköztünk néhány olyan brutális különbségbe, ami még minket is megdöbbentett.

  • A félbarna kenyér ára például 9 hónap alatt a duplájára növekedett (599 forint),
  • a mélyalmos tojásé pedig közel 120 százalékos áremelkedéssel 48 forintról 105 forintra drágult.

A kenyérben ráadásul az is megdöbbentő, hogy ez a kilós, félbarna vekni volt korábban a Lidlben kapható egyik legolcsóbb kalóriaforrás, így a brutális drágulása pont a legszegényebb vásárlókat érintheti rosszul.

Ez pedig egy általánosan jellemző trend. Amíg az olyan, a legtöbbek életében alapvető szerepet betöltő élelmiszerek, mint a tészta, a rizs vagy a kenyér mind jóval több mint ötven százalékkal drágultak az elmúlt 9 hónapban, addig a nélkülözhetőbb „luxustermékek” jóval kevésbé. Ilyen a csokoládé, a gyümölcslé, a fagylalt vagy a kóla.

(telex.hu nyomán)