Hoppá! Megkezdődött a 100 százalékban zöld repülőgép-üzemanyag repülés közbeni tesztelése

0
A repülés karbonsemlegességét szolgálja az a kutatás, amely a repülőgépgyártás vezető kutatóinak részvételével megkezdte a 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép üzemanyag, az SAF (sustainable aviation fuel) repülés közbeni tesztelését egy Airbus A350 szélestörzsű utasszállító repülőgépen – olvasható az Airbus közleményében.

Az Airbus, egy német kutatóközpont, a DLR, a Rolls-Royce valamint a SAF előállításáért felelős Neste kutatói fogtak össze az iparágban úttörőnek számító, az „Alternatív üzemanyagok kibocsátása és éghajlati hatása” (ECLIF3) elnevezésű projekt elindítása érdekében közösen vizsgálják a 100 százalékban fenntartható üzemanyag, a SAF hatását  repülés hatékonyságára és károsanyag-kibocsátására.

A kutatás eredményei – amelyek Rolls-Royce Trent XWB motorokkal ellátott Airbus A350-900 típusú repülőgép földön és repülés közben elvégzett tesztjeiből származnak – azoknak a projektnek a megvalósításához fognak hozzájárulni, amelyek célja, hogy felkészítsék a teljes repülőipart a SAF széleskörű használatára, amely révén hosszútávon karbonsemlegessé tehető a légiközlekedés.

A hajtóművek üzemanyag használatának tesztjei az Airbus toulouse-i bázisán, ezen a héten indultak el, amelyek során azt is vizsgálják, hogy a 100 százalékban fenntartható SAF üzemanyagok használata mennyiben egyeztethető össze a repülőgépek jelenlegi kialakításával. Ezek után, áprilisban, majd idén ősszel kerülnek sorra azok az újdonságnak számító repülés közbeni tesztek, amelyek során a SAF károsanyag-kibocsátását fogják a DLR Falcon 20-E gépeinek kibocsátásával összevetni. Eközben tovább folytatódnak majd a részecske-kibocsátás földi tesztjei, amelyek során azt mérik, hogy a SAF használata milyen környezeti terheléssel jár a repülőtereken.

Később, a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) technológiával előállított SAF repülés közbeni és földi teszteredményeit összevetik a fosszilis üzemanyagok, a kerozin, és az alacsony kéntartalmú kerozin károsanyag-kibocsátási értékeivel. A SAF üzemanyagot a Neste, a világ egyik vezető SAF-gyártója szolgáltatja a tesztekhez. A további, nem repülés közbeni vizsgálatokat, a részecske-kibocsátás elemzését a nagy-britanniai Manchesteri Egyetem és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács kutatói végzik.

A repülőgépek jelenleg csak olyan üzemanyaggal képesek repülni, amelyek a fosszilis kerozin mellett legfeljebb felerészben tartalmaznak SAF üzemanyagot. A mostani együttműködés eredményeként nemcsak arról tudhatunk meg többet, hogy miként működnek a hajtóművek a 100 százalékos SAF üzemanyag használatával, hanem azt is megállapíthatjuk, hogy ez potenciálisan mekkora károsanyag-kibocsátás csökkenéssel jár együtt, és hogy milyen előnyei vannak általában a zöldüzemanyagoknak a környezetvédelem szempontjából a polgári utasszállítás területén – mondta Steven Le Moing, az Airbus zöldenergia programjának vezetője.

Dr Patrick Le Clercq, a DLR ECLIF Project vezetője elmondta: „A korábbi kutatásaink során már megállapítottuk, hogy az alternatív üzemanyagoknak a kerozinhoz való hozzáadásával 30-50 százalékkal csökkenthető a kibocsátás koromtartalma. Reméljük, hogy a mostani projekt bebizonyítja majd, hogy ez az arány még tovább javítható.”

Jonathan Wood, a Neste megújuló légi közlekedésért felelős európai alelnöke szerint független szervezetek által megerősített vizsgálatok során korábban már megállapítást nyert, hogy a 100 százalékos Neste My SAF használatával, a fosszilis üzemanyagokkal összevetve és az üzemanyag teljes életciklusát figyelembe véve, akár 80 százalékkal is lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülésben.

(portfolio.hu)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here