Napjaink egyik legnagyobb kihívása az illegális hulladékelhelyezés elleni küzdelem. A szántóföldeken, erdőkben, erdőszéleken, köz- és magánterületeken, utak mentén lerakott hulladék mennyisége egyre több. Az azokat odaszállítók egyre gátlástalanabbak és néha már üzletszerűen végzik jogellenes tevékenységüket, otthagyva ökológiai lábnyomukat az általuk beszennyezett területen.
- márciusáig az elhagyott hulladék ügyében a települési önkormányzatok jegyzői folytatták le a hatósági eljárásokat, mint illetékes környezetvédelmi hatóság.
- március 16. napján lépett hatályba a Kormány 124/2021. (III. 12.) számú rendelete a hulladékgazdálkodási hatóság kijelöléséről, mely alapján immáron a területi hulladékgazdálkodási hatóság – Gyál esetében a Pest Megyei Kormányhivatal – folytatja le a jogellenesen elhelyezett hulladék ügyében a hatósági eljárásokat.
Ezen jogszabályváltozás a jegyző hatáskörének elvonását jelenti, vagyis ezentúl a települési önkormányzatok nem járhatnak el elhagyott hulladék ügyében.
Gyál Város Önkormányzata továbbra is szorosan összedolgozik a Gyál Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft-vel, akik eltávolítják a közterületen talált illegális hulladékot, amennyiben annak korábbi tulajdonosa nem beazonosítható, vagy szintén kizárólag közterületet érintően, ha a már eljárásban kötelezett személy önkéntesen nem tesz eleget a hulladékmentesítési kötelezettségének. A városban széleskörű a hulladékgyűjtés, kezelés és leadás lehetősége. Az Önkormányzat és lakossági önkéntesek mellett, civil szervezetek, cégek, vállalkozások, oktatási- nevelési intézmények is elhivatottak a város tisztasága mellett.
A Gyál Városüzemeltetési Nonprofit Kft. a 2020-as évben 15.228e Ft összegből végezte a közterületi hulladékgyűjtők rendszeres ürítését, buszmegállók, közterületek takarítását, továbbá a belterületen illegálisan kihelyezett hulladék összegyűjtését és elszállítását az ártalmatlanító helyre. Ezen tevékenységből a 2020-ban 134.630 kg hulladék került összegyűjtésre és elszállításra.
A fentieken felül külön megállapodás keretében a Kft. további illegális lerakók felszámolásában is közreműködött. Ezek a hulladékok főleg külterületen voltak fellelhetők, amelynek összetétele és mennyisége miatt munkagépek bevonása vált szükségessé. Ilyen illegális hulladéklerakók felszámolásakor 319 m3 hulladék lett elszállíttatva az erre a célra külön biztosított bruttó 9.475.851 Ft összegben.
Lényeges, hogy aki a közterületet, a közforgalom céljait szolgáló épületet, vagy a közforgalmú közlekedési eszközt beszennyezi, szabálysértést követ el. Feljelentést a Gyáli Rendőrőrsön szükséges tenni.
A magánterületen található hulladék – el nem kerített szántókon, mezőkön, erdőkben, réteken stb. – ügyében a jegyzői hatáskör változása okán az illetékes megyei kormányhivatal hulladékgazdálkodási hatósági eljárás keretében kötelezi az ingatlan tulajdonosát, vagy ha beazonosítható a hulladék korábbi tulajdonosa, akkor a hulladék korábbi tulajdonosát a szemét elszállításra.
Fontos, hogy a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban: Ht.) 1/A. § (2) bekezdése alapján a hulladék tulajdonjogát másra átruházni jogszabály szerinti feltételekkel lehet. A feltételeknek nem megfelelő hulladék átadás, átruházás nem eredményez tulajdonváltozást, a hulladék eredeti tulajdonosa és az átvevő birtokos egyetemlegesen felelős a hulladék kezelésért. Ezen bekezdés alapján a lakosok hiába adják át akár költözéskor vagy lomtalanításkor a feleslegessé vált lomot, hulladékot, amennyiben az más ingatlanán „bukkan fel”, ugyanúgy felelősséggel tartoznak érte.
Sajnálatos módon az esetek többségében nincs a hulladékban azonosításra alkalmas dokumentum, így ilyenkor jogszabályoknak megfelelően az ingatlantulajdonos kerül eljárás alá, kötelezve az ingatlana megtisztítására. A tulajdonjog felelősséggel jár, illetve különböző kötelezettségeket, terheket is ró a tulajdonosra. Így az ingatlan tulajdonosát felelősség terheli az illegális hulladéklerakás vagy elhagyás megelőzéséért.
Az Önkormányzat a magánterületek (jellemzően külterületi szántók, magánutak, erdők, rétek) védelme érdekében nem telepíthet sem sorompót, sem térfigyelő kamerát, a hulladékmegelőzés költségei az ingatlantulajdonost terhelik. Magánterületen és a közforgalom számára megnyitott magánterületen az elektronikus megfigyelő rendszer alkalmazása a személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény rendelkezései az irányadóak. Ezek a rendelkezések nem terjednek ki közterületre, és azt is tudni kell, hogy magáncélú megfigyelést nem lehet folytatni közterületen. A magánépületekre és azok megfigyelésére telepített kamerák látószögébe nem kerülhet más tulajdonában álló ingatlan vagy annak részlete sem, valamint nyilvános közterület. Ugyanezen elv alapján az 1999. évi LXIII. törvény alapján a települési önkormányzatok által telepített térfigyelő kamerák csak a közterületet rögzíthetik.
A hulladékgazdálkodási hatóság nem nyomozó hatóság, az ingatlan tulajdonosa akkor mentesül a felelősség alól, ha megtett minden tőle elvárható intézkedést, hogy a hulladék elhelyezését vagy elhagyását megakadályozza és a hulladékgazdálkodási hatóság eljárása során bizonyítja a hulladék korábbi birtokosának vagy az ingatlan tényleges használójának személyét.
Fontos változás, hogy a büntető törvénykönyv eddig csak azon hulladékügyekben állapított meg szankciót, amelyben maga a hulladék alkalmas az emberi élet, a testi épség, az egészség, a föld, a víz, a levegő, vagy ezek összetevői, illetve az élő szervezet egyedének veszélyeztetésére. Az elkövetési tárgy továbbá – minősített esetben – a hulladéktörvény szerinti veszélyes hulladék volt.
A 2021. március 1-jén hatályba lépett módosítások szerint, aki arra a célra hatóság által nem engedélyezett helyen jelentős mennyiségű hulladékot elhelyez, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, ami bizonyos további súlyosbító feltételek fennállása esetén akár nyolc évig is növekedhet. A Ht. 248. § (2) bekezdése alapján a rendőrség eljárásának megindítása már nem függ attól, hogy a kihelyezett hulladék veszélyes hulladék-e, a hulladék mennyiségének ténye befolyásol. Jelentős mennyiségű hulladék az 1000 kg-ot vagy a 10 köbmétert meghaladó mennyiségű hulladék.
Megkérjük a lakosságot, hogy vegyék igénybe a Gyál Város Önkormányzata által szervezett hulladékgyűjtési akciókat, melyek az idei évben is megrendezésre kerülnek. Elektronikai hulladékleadásra két alkalommal, gumiabroncs leadásra szintén két alkalommal egy hét időtartamban, továbbá a veszélyes hulladékgyűjtésre is ismét, térítésmentesen lesz lehetőség.
Amennyiben közterületen hulladékot találnak, kérjük Önöket, tegyék meg bejelentésüket a [email protected] e-mail címen, a hulladék pontos GPS koordinátáinak megadásával.
Magánterületen elhagyott hulladék esetén kérjük, jelezzék azt a Pest Megyei Kormányhivatalnak postai úton vagy elektronikus formában (ügyfélkapun vagy a [email protected] e-mail címen).
Kérjük, legyenek figyelemmel a hulladék önkéntes, társadalmi munkában történő begyűjtése előtt, hogy maganterületen továbbra is tilos a hulladék összegyűjtése, ezen esetekben kezdeményezzék az illetékes hatóság eljárását. Amennyiben nem beazonosítható a hulladék helyének besorolása (közterület vagy magánterület) úgy forduljanak bizalommal a Polgármesteri Hivatal munkatársaihoz, az [email protected] e-mail címen.
Tegyünk együtt városunk tisztaságáért!
gyal.hu