A Karinthy Frigyes Gimnázium 34 tanára, illetve a szintén a Külső-Pesti Tankerületben működő Brassó Utcai Általános Iskola 26 tanára bejelentette, hogy november 14-18. között személyenként változó időtartamú, de összességében egyhetes munkabeszüntetésbe (polgári engedetlenkedés/sztrájk) kezdenek. Ezzel szeretnék kifejezni, hogy nem tartják elegendőnek és megfelelőnek azokat, az oktatásirányítás részéről érkezett reakciókat, amelyeket a hetek óta tartó, országos megmozdulásokra kaptak válaszul – írják a sajtóhoz lejuttatott közös nyilatkozatukban.
„A nyilvánosság segítségét kérjük, mert csak úgy érhetünk el változást, ha összefogunk. Úgy gondoljuk, 14-éig még elegen tudnak csatlakozni hozzánk ahhoz, hogy ne lehessen figyelmen kívül hagyni minket” – tették hozzá.
A nyilatkozatban szereplő követelések:
- kölcsönös kommunikáción alapuló együttműködés a felülről jövő, személytelen utasítások helyett
- megfélemlítés és félelemben tartás helyett párbeszéd az oktatás problémáiról, hiszen közös a cél: az, hogy a diákok korszerű oktatást kapjanak, a tanárok pedig szabadon használhassák azt a tudást és tapasztalatot, amelynek a birtokában vannak
- a tanári autonómia visszaállítása: legyen beleszólásunk a tankönyvválasztásba (legyen miből választani) és a tananyag kiválasztásába (nem lehet minden diákot ugyanabból, ugyanarra tanítani)
- a kölcseys tanárok visszahelyezése az állásukba: az engedetlenkedést követő tankerületi reakciók teljes mértékben nélkülözik a következetességet, így semmiféle okát nem látjuk annak, ők miért veszítették el az állásukat, míg más tanárok hasonló munkabeszüntetése jóval enyhébb következményekkel járt vagy következmények nélkül maradt
- érdekérvényesítő sztrájkjog: a sztrájk jelenleg érvényes feltételei (a diákok óráinak felét, a végzősök óráinak 100 százalékát meg kell tartani) kiüresítették a méltatlan körülmények elleni tiltakozásnak ezt a formáját
- bérrendezés: a nagyon alacsony fizetések miatt alig jönnek be új, pályakezdő tanárok a rendszerbe, a régiek pedig a megélhetés érdekében annyi plusz munkát/másodállást vállalnak, amennyi már testi-lelki elhasználódáshoz, kiégéshez, illetve pályaelhagyáshoz vezet
- a személyközpontúságot és a készségfejlesztést célzó napi pedagógiai munka előtérbe helyezése, a túlszabályozottságból fakadó adminisztrációs terhek csökkentése
- a diákok és a pedagógusok terheinek csökkentése, kötelező óraszámok normalizálása
„Úgy gondoljuk, kötelességünk szót emelni a fenti problémák megoldása érdekében, mert nem szeretnénk és nem is tudunk egy olyan rendszerben dolgozni, ahol a leginkább érintett szereplők (tanárok-diákok-szülők) véleményét nem hallgatják meg. Nem akarunk csendben maradni, és még évekig, évtizedekig úgy tenni, mintha jól működne az oktatás! A csend nem rend!” – zárták a nyilatkozatot.