Alig egy napja jelentette be Karácsony Gergely a szeptembertől tervezett budapesti közlekedést érintő változásokat, máris többen hangot adtak nemtetszésüknek.
Súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztésnek tartja Vitézy Dávid a nagykörúti villamosbarát lámpaprogram felszámolását. „A Nagykörúton a legtöbb ember villamossal jár: háromszor annyian, mint autóval és legalább 15-ször annyian, mint biciklivel. A 4-es és 6-os villamosokat – amelyek Európa egyik legsűrűbben közlekedő villamosvonalai – 330-350 ezerszer használják egy átlagos munkanapon” – írja Vitézy.
A tervek szerint azonban úgy módosítják a nagykörúti lámpaprogramot, hogy az autós forgalomnak kedvezzen a villamos haladási idejének rovására. Ettől 30 százalékos autós kapacitásnövekedést várnak. „A villamosbarát lámpaprogram felszámolása hibás döntés, épp a legzöldebb közlekedési módot, a villamosközlekedést választó utasokat, naponta százezreket hoz hátrányosabb helyzetbe, ezért mind közlekedéspolitikai, mind klímavédelmi szempontból aránytévesztés” – véli a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
Szintén ezt kifogásolja a VEKE is. Az egyesület egyenesen a „Budapest közösségi közlekedése végleges elveszejtésének napjának” – titulálta a tegnapi bejelentések napját. A VEKE azt is élesen kritizálja, hogy a 14 éven aluli diákoknak ingyenessé tenné a tömegközlekedést a városvezetés. „Nem fizető utasokat hozni a bevételhiányos közösségi közlekedésbe? Akik csak azért fognak jönni, mert ingyenes, és ha visszacsinálnák azonnal eltűnnének? Mi értelme van ennek? Mégis, ki fogja ezt fizetni?” – kérdi az egyesület, majd még hozzáteszik: „A város és közösségi közlekedése elveszett az autós és a biciklis lobbisták és a kegyeiket kereső politikusok populista szavazatszerző játszmájában. Innen már nagyon nehéz lesz felállni. Azoknak a szakmai vezetőknek, a BKK-ban és a Budapest Közútnál, akik asszisztáltak ehhez a borzalomhoz, azonnal távozniuk kell” – fogalmaz a VEKE.
A Magyar Kerékpárosklub is értetlenül áll a bejelentések előtt. „A fővárosi közlekedési helyzettel kapcsolatos konzultációra hívtak minket a fővárosi önkormányzat Klímaügyi-, Városfejlesztési- és Közlekedési Bizottságának mai ülésére, de konzultáció helyett a főpolgármester döntéseiről tájékoztattak minket és a bizottság tagjait” – írták közösségi oldalukon.
Nehezményezik, hogy a tervek szerint a kerékpározást és a közösségi közlekedést fejlesztik vissza a nagykörúton az autós közlekedés kedvéért, miközben a bringasávnak köszönhetően növekszik a kerékpárral közlekedők száma, a többség pedig villamossal jár.
Felrótták, hogy a tervek kidolgozása előtt csak az Autóklubbal egyeztetett a főváros a fenntartható közlekedési módoknak hátrányos intézkedésekről.
18.kerulet.ittlakunk.hu