Gyálon hallottuk: indul a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése

0

Megjelent a közbeszerzési felhívás a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalak felújításának és kapacitásuk bővítésének komplex tervezésére, a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szerint – osztotta meg Vitézy Dávid, közösségi oldalán. Ezzel elindul a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése.

A két vonal felújítása különösen indokolt, a fővárosba vezető vasutak közül ugyanis mostanra már csak ezek maradtak végig egyvágányúak, miközben az egyéb műszaki és utaskényelmi paramétereik is rosszak, mind a két vonal messze potenciálja alatt teljesít.

A Budapest Fejlesztési Központ szeretné minden környéken élő és vonaton utazó véleményét megismerni, mielőtt megszületnek a részletes döntések az egyes szakaszok, állomások, megállóhelyek és ezek környezetének fejlesztéséről. A két vonalról egy-egy honlapon lehet tájékozódni, ahol a vonalak utasait részletes, a vonalakra szabott kérdőív is várja – a visszajelzéseket megosztják a tervezővel, és figyelembe veszik majd a tervezés során:

A felújítást követően a veresegyházi vonalon az eddigihez képest háromszorosára, a lajosmizsein pedig háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám. Ez az északi és déli agglomerációból autók tízezreitől kímélheti meg Budapestet és teheti kényelmesebbé az ingázást. A beruházások Budapest külső kerületeinek és az agglomeráció településeinek egyaránt jelentős fejlődést jelenthetnek, hiszen mai szintbeli vasúti útátjárókat váltunk ki, új vasúti megállókat létesítünk, kétvágányusítjuk a ma csak egy sínpáron működő elővárosi vonalakat. Célunk, hogy a Budapesthez közeli legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetést kínáljunk mindkét vonalon, Veresegyház és Lajosmizse felől is – mondta el Vitézy.

Milyen konkrét eredmények várhatók a veresegyházi vonalon?

  • Sűrűbb, a városi közlekedés járatsűrűséget idéző, Veresegyháztól vagy ha a tervezés igazolja, már Őrbottyántól negyedórás járatkövetés, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan
  • Ahol a pálya geometriai adottságai megengedik, 100–120 km/óra sebesség
  • Felújított, akadálymentesített megállók, állomások
  • Akadálymentes, biztonságos gyalogos aluljárók (ezek helyszíne lehet: Rákospalota-Újpest, Fót, Ivacs, Veresegyház, Vác-Alsóváros)
  • A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló
  • Távlatban új megálló a Marcheggi hídnál, ahol az esztergomi vonal, illetve a körvasút felé lehet átszállni
  • Rákospalota-Újpest állomás korszerűsítése
  • Különszintű keresztezések a közúttal, ahol indokolt.

Milyen konkrét eredmények várhatók a lajosmizsei vonalon?

  • Sűrűbb, a városi közlekedés járatsűrűségét idéző, negyedórás követés legalább Gyáltól és legfeljebb 30 perces követés Lajosmizse – Dabas felől Budapestre, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan
  • Átszállásmentes közlekedés Kecskemét felé is
  • Villamosított, környezetkímélő üzem
  • Jól gyorsuló, kényelmes, korszerű motorvonatok
  • Új megállók lehetőségének vizsgálata Gyál központjában, további lehetséges új megállók a XVIII. és XIX. kerületben (vizsgálandó helyszín a Paula, az Eke, a Méta és a Temesvár utcáknál)
  • A beépítettségtől függően 80–120 km/óra sebesség
  • Felújított, akadálymentesített megállók, állomások
  • A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló
  • Külön szintű közúti átjárók Kispesten az Üllői útnál és az Ady Endre útnál, további lehetséges helyszínek külön szintű keresztezésekre a XVIII. és XIX. kerületben és Gyálon

 

(gyal.hu és portfolio.hu)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here