A Mol bejelentette, hogy a folyamatos ellátás biztosítása érdekében átmeneti korlátozást vezetett be az AdBlue nevű adalék forgalmazására. A tájékoztató szerint limitálták az egy tankolás alkalmával vásárolható mennyiséget: kútoszlopról egyszerre legfeljebb 50 liter tankolható, a kannás változatból pedig maximum 1 darab vehető.
A MOL UGYANAKKOR RÁMUTAT: AZ OLAJIPARI VÁLLALATHOZ TOVÁBBRA IS ANNYI ADBLUE ÉRKEZIK A GYÁRTÓKTÓL, AMIVEL KI TUDJA SZOLGÁLNI A NORMÁL LAKOSSÁGI IGÉNYEKET.
Az olajcég mindazonáltal közölte, hogy ha a hiánytól tartó fuvarozók nem hagynak fel a készletfelhalmozással, akkor a helyzet akár rosszabb is lehet.
Ez egyelőre abban mutatkozik meg, hogy az ötliteres kanna 600 forinttal, a tízliteres pedig ezerrel drágult, míg a kútoszlopról tölthető, ömlesztett AdBlue mától 333 forintba kerül literenként az eddigi 279 helyett. Mint arról beszámoltunk, szerdán átlépte az 500 forintos határt a 95-ös benzin ára.
Két napja már beszámoltunk arról, hogy a pánikfelvásárlás miatt hiánycikk lett a gázolaj mellé adalékolható folyadék. Mint ismert, a modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen nitrogén-oxid-redukáló folyadék előállítását egyes vegyi üzemek a magas földgázárak miatt korlátozták, ami miatt az európai készletek csökkenni kezdtek.
Leesett a kamionról
Több üzemanyagtöltő állomás kifogyott a készletekből, egyik olvasónk például azt jelezte, hogy Magyarországon öt benzinkútnál sem tudott venni, míg végül Budapest határában egy
„SÉRÜLT CSOMAGOLÁSÚT” TUDOTT SZEREZNI SZÁMLA NÉLKÜL, ZSEBBE FIZETVE.
De az AdBlue-turizmus is erősödik, átlépve a magyar–horvát határt ugyanis megszűnik a probléma, és minden kútnál kapható tankolható és csomagolt változat is. Két hete, amikor a szlovákiai gyártó cég leállt, éppen északi szomszédunkból autóztak át hozzánk, hogy a náluk hiányzó árut Magyarországon szerezzék be. Úgy tűnik, eddig tartott a Kánaán, a hazai forgalmazó is kénytelen volt meghúzni a nadrágszíjat.
Ugyanakkor egy Németországban élő magyar vegyész az Indexnek elmondta, hogy Bige László péti üzemében is nagy mennyiségben gyártják a karbamidot, amelyből 32 százalékos vizes oldat készítésével előállítható a hiánycikké vált termék.
A földgázmizéria őket egyelőre nem érinti, mert hosszú távú szerződéssel vásárolják a földgázt
– mutatott rá Hajas János, aki szerint vészhelyzet esetén a péti nitrogénművek is be tudna segíteni.
Magyarország legnagyobb AdBlue-felhasználója alighanem a Volánbusz, amely több mint 6000 autóbuszt közlekedtet, és ezek felének üzemeléséhez nélkülözhetetlen az NO2-adalék alkalmazása. A társaság a Magyarbusz.info megkeresésére azt közölte, hogy a beszerzést hosszú távú beszállítói szerződés biztosítja számukra.
Ennek köszönhetően jelenleg ellátási problémát nem tapasztaltak, a szállítások problémamentesen, a vállalt határidők betartásával történnek. A tömegközlekedési szolgáltatás akadálytalan ellátásához tehát jelenleg még rendelkezésükre áll megfelelő mennyiségű AdBlue adalék, amelyet a Mol leányvállalatától, a MOL LUB Kft.-től szerez be a busztársaság.
index.hu