Júliustól új rendszámtábla-formátumot vezetnek be Magyarországon, vagyis megszűnik az 1990 óta létező három betű, három szám kombináció, amelyet csak kivételes esetekben fognak gyártani. A változást 2021 elején jelentették be hivatalosan, később megjelentek az első mintatáblák is, ezúttal pedig összefoglaljuk, hogy mit érdemes tudni az utóbbi harminc év legfontosabb autó-nyilvántartási változásáról. Cikkünkben olyan kérdésekre is választ adunk, amelyek joggal merülhetnek fel minden autósban, motorosban és teherautó-tulajdonosban.
Az új és használt gépjárművek (autók, motorkerékpárok és tehergépjárművek) első magyarországi forgalomba helyezésekor, illetve a már korábban regisztrált járművek rendszámcseréjekor új típusú rendszámtáblát kapnak, miután július 1-jétől megszűnt a 1990 nyarán bevezetett, három betűből és három számjegyből álló rendszámtábla. (A ’90 előtti rendszámtörténelemről itt olvashatnak bővebben.)
Az átálláshoz szükséges informatikai fejlesztésekre és egyéb közigazgatási teendőkre megközelítőleg félmilliárd forintot költött az állam, de évente legfeljebb 300-400 ezer járműtulajdonosnak adnak új táblákat, vagyis az eddig kiadott régi rendszámokat akkor sem kötelező lecserélni, ha azokon nem a 2004-ben, az ország európai uniós csatlakozásakor bevezetett csillagkoszorús címer szerepel, hanem magyar zászló.
1. Miért kellett megváltoztatni az eddigi formátumot?
Az eddigi rendszámtábla-formátumban elvileg több mint 17,5 millió kombináció lehetséges, harminckét éve létezik, a lehetőségek nagyrészt elfogytak, de csak részben jött el éppen most a csere ideje. A másik magyarázat a hamisítások elleni küzdelem. Mivel egyedi azonosítóról van szó, és a forgalomból kivont járművek rendszámának adatai is megmaradnak a nyilvántartásban, nem ismétlik meg a betű-szám összeállításokat, miután például bontóba került egy autó, vagy külföldre vitték, és levették róla a magyar azonosítókat.
2. Miért nem mentek végig az ábécén?
Bár maradt néhány kezdőbetű-lehetőség az eddigi rendszerben, akár az ábécé utolsó karaktereivel is gyárthatnának régi fajta rendszámokat, a V-t és a Z-t mégsem fogjuk viszontlátni a sorozatrendszámok kezdőbetűjeként, az U-t pedig a motorkerékpárok számára tartották fenn. Utóbbiakat ezután ezen a módon nem különböztetik majd meg, viszont az autók nyomán egy ideje bevezették az úgynevezett zöld (háttérszínű) rendszámot az elektromos motorkerékpárokhoz is.
A rendszámfogyás üteme területileg eltérő, másként alakulnak az igények egy vidéki vagy egy határ menti kormányablakban, illetve okmányirodában, és másként Budapesten. Az eltérő dinamikához igazították a határnapot is, amikortól mindenhol egyszerre térnek át az új formátumra. A jogszabály hatálybalépésének napját (2022. július 1.) tavaly hirdették ki, az ellátás biztonsága érdekében így mellőzik a régi formátum utolsó kezdőbetűit.
3. Milyen az új rendszám, és mennyi időre elég?
Az új rendszámformátumban kétszer két nem ékezetes latin betű közt a magyar címer szerepel, majd kötőjel után három számjegy 1-től 999-ig. Az első betűpár kötelezően vagy két magán-, vagy két mássalhangzó. Kétjegyű mássalhangzó – cs, gy, ly, ny, sz, ty, zs – nem lesz a rendszámokon, és ékezetes betűket sem láthatunk majd.
Ez alapján akár 320 millió különböző kombináció is elképzelhető,
nem beleszámítva az egyedi és egyéni, illetve a különleges rendszámokat, amelyekről később részletesen írunk. Ha minden jól megy, a következő nyolcszáz évben nem lesz gond a magyar rendszámokkal, de az elektronikus azonosítási megoldások terjedése miatt valószínűleg sokkal hamarabb veszíti el a jelentőségét a mostani fogalmaink szerinti rendszámtábla.
4. Miért nincs területi rendszám Magyarországon?
Legutóbb 2012-ben került napirendre, hogy egyes nyugat-európai országokhoz, például Németországhoz vagy Ausztriához hasonlóan nálunk is be kellene vezetni a területi rendszámokat, amelyeken az első néhány karakter a jármű regisztrációjának helyét, például a megye rövidítését tartalmazta volna. Az ötletet később elvetették, mert a hazai járműnyilvántartás nem régiós, hanem országos, egyetlen nagy adatbázis található a Belügyminisztériumnál.
A területi rendszámtábla súlyos adminisztrációs és költségekkel járt volna az autósok számára, hiszen mindig le kellett volna cserélni költözéskor, amikor eladjuk az autót, és a vevő más megyében lakik. Ilyenkor nemcsak a rendszámok váltak volna érvénytelenné, hanem a forgalmi engedély is. További gond, hogy a rendszámváltozáskor a kötelező biztosítási szerződést és az esetleges cascoszerződést is módosítani kell, nem beszélve a hitelszerződésről vagy a hosszabb időre megváltott autópálya-matricáról, esetleg a parkolási engedélyről. A rendőrség, és az autósokat ellenőrző többi hatóság nincs is rászorulva a területi azonosítókra, hiszen a rendszám megadásával mindent azonnal le tudnak kérdezni a nyilvántartásból.
5. Lesz SE-XY és PO-RN rendszám?
Mint arról feljebb volt már szó, az első betűpár vagy két magánhangzó, vagy két mássalhangzó lehet, így gyakorlatilag nulla lesz az esélye az értelmes magyar vagy angol szavak kirajzolódásának a rendszámokon. Ha pedig valaki pénzért saját kombinációt akar összerakni, akkor sem választhat ilyet. Az új formátumú rendszámtáblák úgynevezett egyéni, tehát az „aa-bb-123” sorozatformátumon belül választott kombináció, és az egyedi, vagyis teljesen önálló karaktersor megadásával gyártott rendszámokról a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendeletben írnak részletesen. Ebben az áll, hogy ezek a rendszámok kérelemre engedélyezhetők, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütköznek.
6. Egyedi rendszámok: nagyobb mozgástér a különc autósoknak
Az egyedileg előállított rendszámtáblák továbbra is szerepelnek a lehetőségek közt. Ezek az új formátum miatt legalább három, legfeljebb hat egymást követő betűből és legalább egy, legfeljebb négy folyamatos számjegyből, együttesen pedig hét karakterből állnak. Amint írtuk már, sem az egyéni, sem az egyedi rendszámtábla karaktersora nem ütközhet közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba.
7. Nem álcázhatod magad diplomatának és rabszállítónak
Olyan rendszámtáblát sem adnak ki bárkinek, amely a TX, valamint a CD betűkkel kezdődik, mert ezek a taxikra és a diplomáciai autókra kerülnek. A különleges rendszámtáblák kezdő betűjelei továbbá a muzeális járműveket jelölő OT, a Magyar Honvédség járműveire szerelt HA, a rendőrség járművek RA-s rendszámai, az Országos Mentőszolgálat MA azonosítója, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal autóin az NA előtag, valamint a büntetés-végrehajtási szervezet járműveinek esetében a BA. Néhány ideiglenes rendszámot összevonnak, így a próbarendszám (P), a sportrendszám (SP), valamint a mezőgazdasági gép (M), a kiviteli (Z) és a behozatali (E) rendszámokat egységesen az I kezdetű rendszámtáblák váltják.
8. Nehezebb hamisítani az újat?
Az új formátumú táblák új, az eddiginél ívesebb fontkészlet alapján készülnek. Azért változtattak a régin, hogy nehezebb legyen egymásba alakítani a karakterrajzolatokat, például az O-t és a 0-t vagy a 9-est és a 8-ast. Az új rendszámtáblán szereplő magyar címer szintén biztonsági elem, de
az egész tábla fóliázása tartalmaz olyan speciális és titkos, hologramszerű megoldásokat, amelyek miatt az eddigieknél könnyebb lesz kiszúrni a hamisítványokat.
Az új rendszámokon a jobb alsó sarokban van egy QR-kód, amit beolvasva magát a rendszámot adja ki az informatikai háttér, azaz rögtön kiderül, ha fizikailag hamisította valaki a rendszámtáblát. Az utolsó számjegy alá is le van írva halványszürkével a rendszám, és a számok előtti kötőjel alatt is van egy ovális alapon dombornyomott H betű. Emellett a magyar címer sem könnyíti meg a hamisítást grafikai elemként.
9. Mikor kell lecserélnem az autóm régi, három betű, három számos rendszámát?
Az esetek többségében nincs szükség a cserére, hiszen a jogszabály szerint erre akkor kerül sor, ha az elveszett rendszámtábla nem újragyártható, mert például már a második példány hullott le az autóról. Az eddigi azonosítók cseréjére számíthatunk akkor is, ha a szélvédő jobb alsó sarkában lévő regisztrációs matrica tűnt el. Utóbbira kicsi az esély, a matrica sérülésekor pedig pár ezer forintért vehetünk újat az okmányirodában, ha bevisszük a régi maradványait.
A rendszámpótlás lehetősége nem vonatkozik a motorkerékpárokra és pótkocsikra, amelyeken eleve egy tábla van. Az ilyen kivételes esetekben a 2004-es európai uniós csatlakozás előtt kiadott három betű, három számos összeállítás pótolt példányának bal szélén nem a magyar trikolór lesz majd látható, hanem csak a mostanáig használt EU-s azonosító, rajta az országot jelölő H betűvel.
10. Újfajta rendszámot akarok, lecseréltethetem?
Az átrendszámozás gond nélkül megoldható, ráadásul nem kerül egy vagyonba, hiszen a jogszabály szerint a díjak nem emelkedtek az új formátum bevezetésével. Egy pár rendszámtábla továbbra is 8500 forintba kerül, egy darabért pedig 5500 forintot kell fizetnünk, míg a forgalmi engedély kiállításának illetéke hatezer forint maradt.
Az egyéni, tehát a sorozatból önállóan kiválasztott rendszámokért 112 450 forintot kérnek, a teljesen egyedi táblapárok pedig ezután is 435 ezer forintba kerülnek, mert ezeket külön kell legyártania az egyedüli rendszámgyártó Plakett Kft.-nek.
10+1. Ilyen a motorrendszám, és működik a Jármű Szolgáltatási Platformon is
Az új rendszámformátumban is létezik többféle méretarány, így például a motorkerékpárokra továbbra is az alábbi képen szereplő, az eddigivel az autókéhoz hasonlóan teljesen azonos méretű tábla kerül. Ezen is a fentebb részletezett betű- és számeloszlás lesz, és bár nincs kötőjel a betűk és számok közt, a motoros verzión is azonosak a hologramos, QR-kódos és dombornyomott H betűs biztonsági jelzések is. Az AACB 965 rendszám egy Triumph Street Triple típusú motorkerékpárra kerül (a képen még nem végleges helyén látható), ezt azonnal elárulja az ingyenes állami lekérdezőrendszer, vagyis a Jármű Szolgáltatási Platform, amely simán elfogadja az új karakterkombinációt.