Májustól jön az új vármegyebérlet és országbérlet – De kinek lesz ez jó?

0

Május elsejétől egy új bérletrendszer használatával teljes vármegyéket, sőt akár az egész országot be lehet utazni vonattal vagy busszal – jelentette be Orbán Viktor az évértékelő beszédében. A teljesárú havi vármegyebérletet 9.450, míg az országbérletet ennek duplájáért lehet majd megvásárolni várhatóan április utolsó hetétől. A tanulók mindkét bérletet 90 százalékos kedvezménnyel vehetik majd meg.

Az új típusú bérletekkel utazók a MÁV-START, a VOLÁNBUSZ, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatait korlátlanul használhatják majd a bérleten feltüntetett területen.

A harmincnapos érvényességű teljesárú vármegyebérlet 9.450 forintba kerül majd, míg az országbérletért ennek kétszeresét, 18.900 forintot kell fizetni. A diákigazolvánnyal rendelkező nappali és esti tagozatos tanulók mindkettőt 90 százalékos kedvezménnyel vehetik meg, azaz 945 forint, illetve 1.890 forint lesz az újfajta diákbérletek ára.

Az ingázóknak megérheti

Az országbérlet a hosszabb távolságokra vagy a legalább két megyén át ingázók számára kínál versenyképes alternatívát.

Az új bérleteket mindenkinek érdemes lesz megváltania, aki havonta ennél többet költ vasúti vagy buszos közlekedési jegyre, bérletre vagy üzemanyagra. Az ország- és vármegyebérletek révén több ezer, de akár több tízezer forinttal csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása, amennyiben a szülők és a gyerekek is rendszeresen ingáznak a munkahelyük, illetve az iskolájuk és az otthonuk között.

A teljes árú bérlet árának 86 százalékát térítik meg a munkáltatók, így vármegyebérlet esetében mintegy 1300, országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen tudnak utazni az utasok a helyközi szolgáltatókat választva – írja közleményében a MÁV.

Néhány kivétellel azonban számolni kell

A vármegye- és országbérlettel a helyjegyköteles (feláras) vonatok nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémium szakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem.

A feláras és nem feláras kocsikkal közlekedő vonatok (például a Napfény, Békés, Bakony, Göcsej és a kaposvári InterCityk) nem feláras kocsijaiban a vármegye- vagy országbérletekkel is lehet majd utazni.

Az újfajta bérletek nem lesznek érvényesek a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon. Ugyanakkor a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk. Ebben az esetben azonban ugyancsak fontos tisztában lenni azzal, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK-jegyekre vagy Budapest-bérletekre is.

Az utasoknak mindig arra a területre érvényes bérlettel kell rendelkezniük, amely vármegyében a kiindulási- és a célállomásuk van. Ugyanakkor egy vármegyére szóló bérlet is elég lesz, ha a busz vagy vonat ugyan két megyét is érint, de a célállomás ugyanabban a vármegyében van, mint az indulóállomás és az utas nem száll le a járműről a másik vármegyében.

Szakmai ellenvetések

A civil szakmai szervezetek szerint az új bérletek bevezetése jó irány, ám jelenlegi formájában több hátulütője is van.

legfőbb hibájának azt tartják, hogy a helyi (városokon belüli) közlekedést nem integrálták a rendszerbe. „Fájó hiányosság, hogy helyi járatokra nem lesz érvényes a bérlet, ezért akinek az úti célja valamelyik nagyobb városban nem a vasút- vagy buszállomás közelében van, annak továbbra is kétféle bérletet kell váltania. Igaz, hogy ezeknek a járatoknak nem az állam, hanem az önkormányzat a megrendelője, de ezt az elszámolási kérdést Európa számos országában megoldották már, ahol ugyanez a helyzet” – nyilatkozta a Közlekedő Tömeg Egyesület a Telexnek.

A VEKE szerint is ez a legnagyobb probléma. „Ez az intézkedés kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább betámadásként értelmezhető. Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza. A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja” – fogalmazott az egyesület.

Abban is egyetértenek, hogy a kedvezmény elsősorban a cégeknek jó, az amúgy is súlyos gondokkal küzdő közlekedési társaságoknak azonban a bevételkiesés komoly gondokat okoz.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint eddig jelentős részben 86 százalékos munkáltatói támogatással váltottak helyközi bérletet az ingázók, azaz a bérletár túlnyomó részét nem ők, hanem az őket alkalmazó cég fizette. Az olcsó bérlet tehát elsősorban a cégeknek lesz nagy megtakarítás, nem a lakosságnak. Nekik a 40-60 ezer forintos bérlet 86 százaléka helyett csak a 9450 forintos vármegyei bérlet 86 százalékát kell májustól megtéríteni.

Aggályosnak tartják ugyanakkor, hogy a két bérlettípus bevezetése a közlekedési társaságoknak jelentős bevételkiesést jelent, ez a VEKE szerint éves szinten legalább 21 milliárd forint, de van olyan becslés is, ami 30 milliárd forintra teszi az éves hiányt.

Ezzel kapcsolatban a MÁV azt közölte, hogy a kedvezményes árú bérletek okozta bevételkiesést a kormányzat megtéríti a közlekedési társaságok felé, amelyek a bevezetéstől a nyár során folyamatosan gyűjtik a tapasztalatokat és az utasaik visszajelzéseit. A járműkapacitásaikat – a lehetőségekhez mérten – a változó utazási szokásokhoz, igényekhez igazítják.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here