Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a fővárosi közgyűlés ülésén azt mondta: a kormány nem fizeti ki a közösségi közlekedés támogatására a 12 milliárd forintot, ami a közösségi közlekedés finanszírozásának mindössze 7 százaléka lenne, és így csütörtöktől a kormánynak kellene finanszíroznia a rendszert. Az, hogy még mindig nem érkezett meg a pénz – amely korábban már augusztusban megjött – azt eredményezi, hogy a Budapesti Közlekedési Központ csütörtöktől „folyószámlahitelbe fordul”, amit december 31-ig vissza kell fizetnie, a BKV pedig „mínuszban végzi”, ha nem kapja meg a rá eső részt.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) reagált erre: a fővárosi önkormányzat törvényben előírt elsődleges feladata a tömegközlekedés biztosítása Budapesten, és ha a főváros még ezt sem tudja megoldani, akkor a főpolgármester tényleg alkalmatlan – írták. A tárca később közzétette az aláírásra váró két megállapodást a kormányzati honlapon.
Azt írták, hogy „minimális együttműködési hajlandóság esetén” már hosszú hónapokkal ezelőtt rendezhette volna a budapesti tömegközlekedés idei finanszírozásának ügyét” a főváros. „Bár alkalmatlanságból vagy legújabban figyelemelterelési szándékkal nem tett érte semmit, a kérdés megoldásának kulcsa még mindig a főpolgármester kezében van” – tették hozzá.
A tárca a közleményében emlékeztetett: a helyi tömegközlekedés biztosítása a települési önkormányzatok törvényben rögzített, kötelezően ellátandó feladata, a finanszírozáshoz a központi költségvetés jelentős összeggel járul hozzá. A támogatás kifizetését megalapozó megállapodások véglegesítése kizárólag a fővárosi önkormányzaton múlik – hangsúlyozták. „A városvezetés azonban nem hajlandó az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásából a valós teljesítés alapján rá eső részt megfizetni, és a finanszírozási megállapodást ennek megfelelően megkötni” – írta az ITM.
A közleményben a tárca hangsúlyozta: „a kifizetés feltétele az aláírás”.
Karácsony Gergely is reagált: „Az én aláírásom ugyanis biztosan nem feltétele, hogy a kormány kifizesse a budapesti közlekedésnek járó 12 milliárd forintot. Azt rögzítő dokumentumon ugyanis Orbán Viktor és Áder János aláírása szerepel, hiszen erre a költségvetési törvényben vállalt kötelezettséget a kormány. A Budapest ellen indított kormányzati támadás új szintje ez, eddig csak sarcoltak, az adott szavukat szegték meg, most már a saját törvényeiket sem tartják.
Ezzel szemben a főváros határidőre, forintra fillérre betartja az agglomerációs közlekedés támogatására vonatkozó megállapodást, minden hónapban mintegy 500 millió forintot utalunk erre a célra. Mindez így együtt azt jelenti, hogy a kormány el akarja lehetetlenítani a fővárosi közösségi közlekedést, működésképtelenné akarja tenni az ezt működtető fővárosi cégeket. Teszi ezt kicsinyes politikai bosszúból a budapestiek kárára” – írja a főpolgármester.