Ötszörösére emelkedett az autók lebilincselése a járvány alatt, de a parkolási bírságolásokból is jóval több volt tavaly, mint a korábbi években – derül ki a vezess.hu kérésére a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) által kiadott statisztikából.
avaly 13.289 távolléti helyszíni bírságot (amikor nincs az autó gazdája a helyszínen), valamint 2950 helyszíni bírságot szabtak ki Budapest közteresei, ezen felül 1886 alkalommal feljelentették az autósokat szabálytalan parkolás miatt. A helyszíni bírságot a jogsértést elismerő, autójánál lévő sofőr kapja, aki a bírság összegét is elfogadja. Ha valaki vitatja a hibáját – vagy több jogszabályt is megsértett – akkor jön a feljelentés.
2020-ban távolléti helyszíni bírságot 10.874 esetben szabtak ki, 2019-ben ez a szám még csak 5651 volt. A helyszíni bírságok száma 2020-ban 2588 volt, 2019-ben pedig 1478.
Három év alatt tehát közel a háromszorosára ugrottak az üzembentartó távollétében kiszabott bírságok, és duplázódtak a sima helyszíni bírságok. Csak ebből a két büntetésfajtából csaknem 300 millió forint összegben osztottak büntetéseket a fővárosban 2021-ben.
A pandémia alatti ingyenes parkolás idején alig volt parkolóhely, szabad parkolóhely hiányában ebben a közel fél évben rengeteg jármű állt be kapukijárókba, állt fel járdára vagy éppen a mozgássérülteknek fenntartott helyeket foglalta el.
Bár 2019-ben beszüntették a kerékbilincselést, a járvány idején újra előkerült ez a fajta büntetés: 2021-ben az előző évhez képest megötszöröződött a számuk. 2021-ben 1227 kerékbilincselés történt, míg 2020-ban 259 eset volt. A járművek elszállítására 2021-ben 2252 esetben került sor, ez a szám 2020-ban 1769 volt.
Százalékosan nézve jelentős mértékben növekedett a szabálytalanságon kapott autók elszállítása is. Leginkább a mozgássérültek számára fenntartott helyekről visznek el autókat, de a zebra elé beállók és a biztonságos forgalmat leállásukkal más módon zavaró járművek is könnyen a lopósautó platóján találhatják autójukat – derül ki a statisztikából.
A kerékbilincsek leszereléséből és az elszállított autók visszaadásából bő 80 millió forintot szedett be a FÖRI tavaly.
A kerékbilincselés visszahozásából már 2020-ban vita indult: Fürjes Balázs államtitkár szerint a bilincselés a legrosszabb helyeken elszállítás helyett órákra rögzíti a forgalmi akadályt, a szabálytalanul parkoló autót.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója pedig azt írta, a kerékbilincselés újbóli bevezetése a város számára legégetőbb szabálysértési problémán semmit sem segít, hisz kerékbilincset csak olyan autóknál lehetne alkalmazni, amelyek a forgalmat nem akadályozzák, olyankor pedig a bírságolás is elegendő eszköz. Szerinte ehelyett a kék lámpás, a forgalmat akadályozó autókat soron kívül elszállítani képes járművek számának növelése lenne indokolt.
A 2019. november 6-ai igazgatóváltás után a FÖRI új vezetője, Handl Tamás felülvizsgálta a kerékbilincs alkalmazásának lehetőségét, és 2020. január 1-jével engedélyezte jogszerű és szakszerű felhelyezését. A szabályok szerint a közúti forgalom folyamatosságát, biztonságát vagy a közbiztonságot veszélyeztető jármű esetén tilos kerékbilincset felhelyezni. Elvileg olyan esetekben alkalmaz kerékbilincset a FÖRI, amikor a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű nem jelent balesetveszélyt és a forgalmat nem akadályozza.