Március 6-ától tíz százalékkal emelkednek a budapesti taxis tarifák: az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re, a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra nő – döntött a Fővárosi Közgyűlés.
Azt követően, hogy a kormány eltörölte az üzemanyagok ársapkáját, a taxis szervezetek (City Taxi, 6×6 Taxi, Főtaxi, NSZ, Főtaxi, OTSZ, Taxi 4) díjemelésre vonatkozó javaslattal fordultak a Fővárosi Közgyűléshez. Az ársapka eltörlése ugyanis érezhető és nem kigazdálkodható költségemelkedés a taxisok számára. A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén jóváhagyta az egységes taxistarifa, vagyis az alapdíj, a távolsággal arányos egységdíj és az idővel arányos egységdíj 10-10-10 százalékos emelését márciustól – közölte a főpolgármesteri hivatal.
Hozzátették: az ártörvény alapján a közgyűlés jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg, miközben más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos (minimum és maximum árat meghatározó) hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani az árak és a szolgáltatási színvonal versenyét.
A közlemény szerint a főváros vezetése a magas inflációra és a gyorsan változó gazdasági környezetre tekintettel a fogyasztók és a piac érdekeinek védelme mellett indokoltnak tartja az árszabályozás rugalmasabbá tételét, és ennek érdekében támogatja az úgynevezett bécsi modell bevezetését. Ebben az esetben a hatósági árat középárnak tekintve attól felfelé és lefelé is 10 százalékkal lehetne eltérni. Ehhez a változtatáshoz ugyanakkor az ártörvény módosítása szükséges, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében tud kezdeményezni a fővárosi önkormányzat.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) viszont a taxiszolgáltatás hatósági árának fenntartása mellett érvel, miután több vidéki és budapesti szervezet, taxitársaság is hozzájuk fordult a hatósági árazás védelmében. A BKIK álláspontja szerint a taxiszolgáltatás hatósági árának eltörlése visszahozná a korábbi szabályozatlan, egyenlőtlen versenyt a drosztokon, amivel a tisztességesen működő taxis vállalkozók, és az utasok is rosszul járnának. Szerintük egy ilyen intézkedés méltánytalanul érintené a taxiszolgáltatókat, hiszen a szigorúbb működési feltételek ellentételezése alapvetően a hatósági ár bevezetése, és megfelelő szinten tartása volt.
A kamara tájékoztatása szerint az ügyben a szakmai szervezetek kérésére Nagy Elek, a BKIK elnöke levélben megkereste a Miniszterelnökséget, és valamennyi érintett tárcát. Arról tájékoztatta a kormányzati döntéshozókat, hogy a taxis szervezetek és szakmai érdekképviseletek továbbra is kívánatosnak tartják a rögzített hatósági ár fenntartását, és ebben kérik a kormányzat támogatását.