„Számos olyan javaslatot terjesztettünk elő, amelyek megvalósításával rövid idő alatt és viszonylag alacsony költséggel jóval élhetőbbé válna Budapest” – írja közleményében a Levegő Munkacsoport, amely emlékeztet: a fővárosi önkormányzat 2022-ben lehetőséget biztosított arra, hogy a budapesti székhelyű civil szervezetek javaslatot tegyenek a fővárosi közgyűlés 2023. évi munkatervének összeállításához.
A közgyűlés két évvel ezelőtt fogadta el a Budapest Fenntartható Energia és Klíma Akciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. A Levegő Munkacsoport helyzetértékelése szerint mostanáig kevés előrelépés történt, ezért számos javaslatot nyújtottak be, hogy érdemi intézkedések segíthessék a kitűzött célok elérését.
A civil szervezet szerint például gyorsan megvalósítható lenne az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása. Az M3-as metrófelújítását követően ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot lehetne létrehozni – írták.
Ehhez hasonló átalakításról már korábban is volt szó, azonban a megvalósítás idáig mindig elmaradt.
“Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését is, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére. Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a józsefvárosi önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18–30 ezer forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat” – idézi a közlemény Lukács Andrást, a Levegő Munkacsoport elnökét.
A 24.hu megjegyzi, hogy a civil szervezet javasolja továbbá a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából, mivel egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó.
„Javasoljuk az iskolautcák kialakítását is, vagyis azt, hogy ahol csak lehetséges, a gyerekek biztonsága és egészségük megóvása érdekében korlátozzák a gépkocsik behajtását az iskolák melletti utcákba, különösen a reggeli érkezés és a délutáni távozás óráiban” – ismertette Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője.
Szintén ajánlja a Levegő Munkacsoport, hogy a fővárosi közgyűlés kezdeményezze újabb buszsávok kialakítását a fővárosba vezető utakon.