Tavaly szeptemberben vezette be a BKK a Mol Bubi biciklik állomáson kívüli lezárási felárát: 5000 forintos elszállítási díjat kell fizetni a rossz helyen leadott közbringák után. Mivel idén egy sor olyan újítás jelent meg, ami összezavarhatja a Bubi-használókat, nemrég leteszteltük, mikor és hogy büntet rendszer.
Régi és gyakorló Bubi-használóként ősszel lettem figyelmes arra, hogy a Bubi telefonos alkalmazásban új ikonok bukkantak fel a térképen: ezek olyan felvehető bicikliket jelöltek, amiket a Mol Bubi-állomásokon kívül, az utca vagy a járda közepén hagyott utolsó felhasználójuk. Ráadásul emlékeztem arra az ígéretre, hogy a Bubi-bringákat hamarosan a gombamód szaporodó Mobi-pontokon, azaz mikromobilitási pontokon is le lehet tenni a rollerek, vagy más közbringák mellé.
Ezért egyszeri bubizóként nem a sajtóosztályhoz fordultam, hogy megkérdezzem: lazultak-e a feltételei annak az eredeti szabálynak, hogy Bubi-biciklit csak a Mol Bubi-állomáson lehet elhelyezni, hanem egyenesen leteszteltem: mi történik, ha a szerkesztőség mellett egy kijelölt Mobi-ponton (tehát nem Bubi-állomáson) teszem le a kerékpárt. Amúgy is kíváncsi voltam arra, ha megszegem a szabályt, engedi-e lezárni a biciklit az okos-lakat, vagy legalább jön-e figyelmeztetés az applikációban, hogy hékás, rossz helyen parkolsz!?
Nagyon megörültem, hogy a lakat simán engedte lezárni a biciklit, jött értesítés is a bérlés befejezéséről, nem jött viszont noti arról, hogy rossz helyen tettem le a bringát a rollerek mellett. Minden rendben, ezek szerint már sokkal több helyen parkolhatnak a Bubi-biciklik, gondoltam, ami tökjó, mert sűrűbb a hálózat, még kevesebbet kell gyalogolni egy kerékpár-felvételért.
Képzeletemben már éppen rózsaszín felhőkön bubiztak a BKK önfeledt vezetői, amikor a derült égből villámcsapásként – negyed órával a lerakás után – megjött az értesítés, mint egy rossz Monopoly-játékban:
„A kerékpárt a Mol Bubi gyűjtőállomáson kívül zártad le, ezért 5000 forint állomáson kívüli lezárási felárat számolunk fel.”
Bumm! Leszaladtam a biciklihez, átkerekeztem vele egy közeli Mol Bubi állomásra, és lezártam ott, hátha méltányolják, és csökkentik a bírságot. De új értesítés már nem jött, a bírság maradt. Ezek után fordultam a BKK-hoz, és a következőket tudtam meg:
8000 sorstársam bukott összesen 42 millió forint lezárási díjat.
A pótdíj 2021. szeptemberi bevezetése óta 4 millió utazásból minden 500. utazás esetén számított ugyanis fel állomáson kívüli lezárási felárat a BKK, összesen bruttó 42 millió forint értékben. Azt természetesen nem tudta a BKK megmondani, hogy a 8000 pótdíjazottból hányan hagyták tudatosan rossz helyen a biciklit, és hányan a megfelelő információ hiányában.
telex.hu