Szabad az út a Lánchídon a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt.
A Budapest életében történelminek számító útpályamegnyitást a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egy közös, MOL Bubi kerékpáros áttekeréssel tette emlékezetessé. Az átkelő korszerűsítése többek között a járdaépítéssel folytatódik, ezért gyalog csak a felújítás utolsó szakaszának befejezése után, várhatóan 2023 őszén lehet átkelni rajta. Addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között díjmentesen lehet utazni – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
Tizennyolc hónappal a 2021. június 16-ai teljes lezárás után megnyílt a Lánchíd megújult útpályája a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők számára. Az ideiglenes forgalmi rend szerint a személy- és egyéb gépjárművel közlekedők nem mehetnek a hídra, őket a behajtani tilos tábla figyelmezteti erre.
Az útpályát megnyitották a forgalom előtt, ugyanakkor a Lánchíd felújítása – a közlekedés biztosítása mellett – az eredeti tervek szerint halad tovább, ezért a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. A kivitelezés többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével, valamint a műemléki elemek rekonstrukciójával folytatódik.
A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 első félévében születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével. A fővárosiak féléves tesztidőszak után határozhatnak arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben.
Karácsony Gergely főpolgármester a Lánchíd pénteki útpályamegnyitása alkalmából rendezett sajtóeseményen kiemelte: „Magyarország újkori történetek egyik legbonyolultabb, legösszetettebb beruházása a Lánchíd felújítása. A hídhoz – Budapest és Magyarország büszkeségéhez és szimbólumához – utoljára a nyolcvanas évek végén nyúltak hozzá. A kétezres években szinte minden évben elhangzott: a Lánchíd felújítása nem tűr halasztást. Már csak a cselekvés hiányzott – mostanáig. Ez a beruházás határidőben, a terveknek megfelelően és a költségkereten belül maradva valósul meg. Ezeknek a szavaknak azért is van súlyuk, mert Magyarországon nem ehhez vagyunk szokva. A Lánchíd színes és fordulatos történetének új, modern, nagyon is kortárs szakasza kezdődik ma. Legyen ez a fejezete is olyan, amelyik jól szolgálja a budapestieket, méltóképpen szimbolizálja a nemzet fővárosát, és ismét megfelel a nemzet közóhajának!”
„Újabb mérföldkőhöz érkeztünk, 548 nappal a teljes lezárás után befejeződött a korszerűsítés első nagy szakasza, és megnyitjuk az elkészült útpályát – hangsúlyozta dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. – Kemény munka volt, de amit a vállaltunk, azt be is tartottuk: sikerült elvégezni a kivitelezővel és a műszaki ellenőrrel az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. Ezek közé tartozott például, hogy acélelemekből álló pályalemezre cseréltük az elöregedett vasbeton pályát. De még nem dőlhetünk hátra, a felújítás természetesen nem áll meg. A munka többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével folytatódik. Az útpálya megnyitása és az ideiglenes forgalmi rend bevezetése alkalmat ad arra, hogy előnyben részesítsük a korábbinál 20 százalékkal nagyobb kapacitású közösségi közlekedést és a kis helyigényű közlekedési módokat, amelyek sokkal hatékonyabbak a szűk, történelmi belváros területén.”
A kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sal László elmondta: „Hatalmas volumenű és összetett műszaki kihívásokat tartogató munkafolyamatok állnak mögöttünk. A legnagyobb tapasztalattal rendelkező magyar hídépítő cégcsoport képviselőjeként mondhatom: nincs még egy olyan szimbolikus és nagy presztízzsel bíró projekt, mint a Lánchíd rekonstrukciója. Az első perctől tisztában voltunk azzal a felelősséggel, amit ez ránk ró. Tisztelettel, alázattal és magas szintű szakmaisággal végeztük a munkánkat, miközben törekedtünk arra, hogy értékteremtő módon és átláthatóan dolgozzunk. A munkálatok során az egész országot éreztük a hátunk mögött. Nemcsak a folyamatos figyelmet és visszajelzéseket köszönjük, hanem azt a támogatást is, amit kaptunk, és amit egy ilyen nemzeti érték felújítása megérdemel. A projekt minden résztvevője összehangolt munkájának köszönhetően 5 nappal a szerződésben vállalt határidő előtt teljesítettük az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. És nemcsak az ütemtervet tartottuk, de az elvégzett munkánk minőségét is elismeri a szakma.”
A Lánchíd felújítása már nem tűrt halasztást, ezért 2021 tavaszán elkezdődött az A-Híd Zrt. kivitelezésében a dunai átkelő rekonstrukciója. A kivitelező többek között
- elbontotta az elöregedett vasbeton útpályát, majd egyedileg gyártott acél pályatáblákból újjáépítette;
- elvégezte a bent maradó acélszerkezetek javítását;
- restaurálta a pályaszint feletti kőfelületeket;
- rozsdásodás elleni védelemmel látta el a láncokat és a híd szerkezetét;
- szigetelte és aszfaltozta az útpályát.
Télen az időjárástól függően dolgoznak majd a munkaterületen, elsősorban a híd felszín alatti részein, az állványzaton, illetve a műhelyekben. Amint az időjárás engedi, befejezik a Clark Ádám téri körforgalomnál a növények telepítését, illetve a füvesítést is.
Ezeken kívül 2023-ban többek között
- elkészítik a járdák burkolatát;
- felújítják és restaurálják a gyalogosokat védő műemléki korlátokat;
- befejezik a belső hídfőhelyiségek és aluljárók, illetve azok környezetének felújítását;
- visszaépítik a hiányzó műemléki elemeket, az öntvény mellvédeket, konzolokat, járdakandelábereket;
- restaurálják a pályaszint alatti kőfelületeket;
- változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel;
- megépítik a járdaelválasztó korlátokat, valamint
- gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.