Nagy bajba kerülhet a főváros tömegközlekedése.
Amennyiben a BKV energetikai közbeszerzésére továbbra sem érkezik érvényes ajánlat, senki nem tudja megmondani, mi hajtja januártól a villanymotoros járműveket. A főpolgármester-helyettes sem meri megígérni, hogy zavartalan lesz a közösségi közlekedés, írja az Index.
Borzasztóan nehéz időszak következik a Fővárosi Önkormányzat és Budapest életében: a jogszabály minden önkormányzatot, illetve önkormányzati tulajdonú céget energia-közbeszerzésre kötelez. Amíg az energiaárak alacsonyan voltak, ez a rendszer jól működött, most viszont – amint arra Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet – a BKV hónapok óta még érvényes ajánlatot sem kap a pályázatán indulni jogosult áramkereskedő cégektől.
A BKV-nak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni, de egyelőre nem tudni, jövőre hogyan jutnak áramhoz. Ha a jelenleg futó közbeszerzéssel nem fog menni az árambeszerzés, a B terv szerint megpróbálják egy évnél rövidebb időszakra megpályáztatni. A korábbi években a pályázatot rendre az Elmü nyerte meg, noha bárki jelentkezhetett ajánlattal. Mára azonban annyira hektikussá vált a piac, hogy nincs áramkereskedő, amely meg tudná becsülni akár csak a jövő hét távlatában irányadó tőzsdei energiaárat, nemhogy egy évre előre.
A problémát fokozza, hogy Pakstól a délszláv vízerőművekig kapacitásgondok adódtak, nem lehet tudni, hogy a német atomerőműveket újraindítják-e, de az ukrán erőművek helyzete sem stabil. A fővárosnak ugyan van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa (például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ), a törvényi tiltás miatt mégsem adhat közvetlenül energiát az ugyancsak fővárosi tulajdonban lévő BKV-nak, hanem a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra.
Kiss Ambrus szerint az elektromos áramot ugyan előállíthatják, de nem kereskedhetnek vele, ráadásul az a tüzelőanyag, aminek elégetésével előállítják az áramot, nem a fővárosé, hanem a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt.-é (NHKV). A főpolgármester-helyettes azért reméli, nem áll majd elő olyan helyzet, hogy nem lesz vontatási árama a BKV-nak.
Dorner Lajos közlekedési szakértő szerint is elképzelhetetlen, hogy a fővárosban leálljanak az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolibuszok, metrók, vagy épp a mozgólépcsők. Dorner Lajos szerint az állam – szükség esetén – kisegíti majd a főváros közlekedési vállalatát.
A napokban Székesfehérvár fideszes polgármestere, Cser-Palkovics András hasonló problémáról beszélt, miszerint nem sikerül energiát szerezniük: „Az elmúlt hónapokban, hetekben folyamatosan zajlottak a közbeszerzési és beszerzési eljárásaink önkormányzati intézményeinknél, közszolgáltató vállalatainknál. Eddig az volt a tapasztalatunk, hogy folyamatosan emelkedő árakkal, de kapunk ajánlatot. Már ez is nagyon sok problémát felvet, de az elmúlt hetekben egy új jelenséggel is szembesülnünk kellett: nem is kapunk ajánlatot sem áramra, sem gázra. Erre szerettem volna felhívni a figyelmet, hiszen – mivel közszolgáltatásokról vagy alapvető városüzemeltetési intézményrendszerről van szó – ez mindenkit és a mindennapokat érinti. Beszélek más városvezetőkkel is, és ez bizony nem csak fehérvári, és nem is csak magyar településeket érintő jelenség” – mondta a polgármester.