Átmeneti benzinhiány lehet: azt kérik, minél kevesebbet tankoljunk!

0

A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása. A munkálatok miatti üzemanyaghiány lehet, mert a pótlásra korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.

Több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború miatt akadozott az ellátás, az árszabályozás pedig kiugró keresletet okozott, így a készletek jelentős része elfogyott. A Mol mindent megtesz az üzemanyag pótlására a pozsonyi finomítóból és a megmaradt tartalékokból, de a piaci pótlásra korlátozottak a lehetőségek.

 

 

A karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.

A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár miatt kiemelkedő üzemanyagigény alakult ki, ezért elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása. A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után.

A dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség a vasúti szállításban is problémát okoz. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket: „Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket” – fogalmazott az igazgató.

Szerinte felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.

A Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten.

A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta az igazgató.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here