Szerdán véget ért a világ egyik legrégebben zajló, mégis legfuturisztikusabb sporteseménye, a három-négy évente megrendezett vitorlázó Amerika-kupa, a vitorlássport Formula-1-es versenye. A világelső Emirates Team New Zealand (ETNZ) az izgalmas, napokon át zajló döntőben végül megvédte címét az olasz Luna Rossa Prada Pirelli ellen Auckland vizein.
Bár a döntőben a két csapat végig fej-fej mellett haladt a víz fölött szinte szárnyaló, motor nélküli szuperhajókkal, magyar szemmel a verseny legizgalmasabb szála mégis az volt, hogy mindkét csodavitorlás a Gomboc fizikai szimulációs szoftverre támaszkodott a felkészülésben, amelyet az egyik fejlesztő, Dan Bernasconi brit mérnök, az Emirates Team technikai igazgatója és vezető dizájnere azért nevezett el a világhírű magyar találmányról, a gömböcről, mert számára az a kényes egyensúly jelképe.
Domokos Gábor és Várkonyi Péter, a BME oktatóinak 2007-es találmánya, a gömböc egyedülállósága ugyanis éppen abban rejlik, hogy mindössze két egyensúlyi pontja van, és azok közül is az egyik instabil. A monostabilitás, azaz hogy a testnek egyetlen stabil állapota legyen, ezeknek a szupehajóknak a megtervezésénél is elvi cél – bár elérhetetlen, hiszen a hajók nem képesek minden helyzetből keljfeljancsiként talpra állni. Az egyensúly stabilitása azonban prioritás a jelentős oldalerőkkel birkózó, tőkesúly nélküli, hattonnás szupervitorlások tervezésénél. De még fontosabb párhuzam a gömböccel, hogy egy ilyen hajó tervezésénél és kivitelezésénél éppen annyit szabad tévedni, mint a gömböc esetén: lényegében semennyit.
A cikk folytatását az albbi linken találjátok:
https://qubit.hu/2021/03/18/a-magyar-gombocrol-elnevezett-gomboc-szoftverrel-diadalmaskodott-a-gyoztes-csapat-a-vilag-legelitebb-vitorlasversenyen