Ganzkertváros egyik forgalmas csomópont-ja a Kandó tér, ahol a Halomi út mentén általános iskola, óvoda és bölcsőde is található. A három intézménybe mintegy ezer gyereket visznek a szüleik reggelente, illetve mennek értük tanítás után, többnyire autóval. A családi házas övezet hatalmas gépjárműforgalma sok gondot okoz.
Moldován László közel ötven éve él a Ganz Ábra-hám utcában, és úgy véli, hogy a kertváros elért a befogadóképessége határához.
– Gyerekkoromban izgalmas volt a környék, mert házak csak a jelenlegi óvoda kerítéséig voltak, azon túl búzatáblák fácánokkal, őzekkel, ami egy gyereknek kalandos játékterület. A rendszer-váltás után néhány évvel elkezdett telekmegosztások megzavarták ezt a falusias környezetet. Ahogy az idősek elköltöztek vagy meghaltak, az örökösök eladták a régi telkeket, telekrészeket. Létrejöttek az úgynevezett nyeles telkek, amiknek a keskeny utcai kijáratát a hátsó, érintetlen terület felé először kiskapukkal, később rendes kocsibejárókkal nyitották meg. Az eladott telkeken 10-12 lakásos sorházak épültek. Kicserélődött és megnőtt a lakosság, egyre több lett a gyerek, akik jobb híján sokszor a lekövezett társasházi udvarokon játszanak.
A társadalomkutatással is foglalkozó Moldován László úgy véli, mielőbb korlátozni kellene a beépítést, az új építkezéseket, mert a kertváros és az oktatási intézmények befogadóképessége is véges.
Banga Zoltán önkormányzati képviselővel a reggeli becsengetés előtt látogattunk el a Kandó Téri Általános Iskolához. A belvárost idéző autóforgalom mellett a gyalog iskolába igyekvők száma is jelentős volt. Az úttesten gyalogátkelő nincs, így a közlekedőknek még jobban kell figyelniük egymásra, nehogy baj történjen.
– A kertvárost az elmúlt 15 évben túlépítették. A gépjárműforgalom rendkívül erős, miközben számottevően megnőtt a gyerekek száma. Csak a Kandó iskolába közel 800 gyerek jár. Szándékunkban állt gyalogátkelőhelyet létesíteni az iskola előtt, volt is próbálkozásunk egy kijelölt átkelőhellyel, de sajnos a Budapest Közút Zrt.-tol olyan visszajelzést kaptunk, hogy ezzel az „akciónkkal” veszélyeztettük a közúti közlekedést – mondta Banga Zoltán.
– A Halomi út az önkormányzat kezelésében van, azonban a zebra kijelölése a főváros hatásköre. Két éve kérjük, mert szükség van a zebrára, de a Budapest Közút elutasítja ezt.
Pedig az iskola előtt evidens volna egy zebra. Már csak azért is, mert a Halomi út és az iskolával szemben lévő Halomegyházi út sarkán egy olyan saroképület áll, amit az iskolások használnak, de az is éppen elég indok kellene, hogy legyen, hogy szemben óvoda és bölcsőde is van.
– Természetesen ebbe nem szabad belenyugodni. Valamilyen közlekedéstechnikai megoldás kell, hogy az úttesten való biztonságos átjutást segítse – tette hozzá a képviselő. – Ami a forgalomcsillapítást illeti, lehetőség van az átmenő forgalom korlátozására. Az Alacskai útról az Üllői út felé a kertváros amolyan surranópálya. Az emiatt megnövekedett forgalom csökkentése, megszüntetése akár egyes utcák egyirányúvá tételével, útszintkiemeléssel, esetleg útpályaszűkítéssel is elérhető.
-puskás- (bp18 – Városkép)