Elkészült az új KRESZ-módosítás tervezete, miszerint az elektromos rollereket a kerékpárokhoz sorolnák. A tervezet átkerült a Lázár János vezette közlekedési minisztériumhoz és már csak aláírásra vár – mondta el a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár, aki szerint célszerű lenne már az általános iskolákban bevezetni a közlekedési alapvizsgát.
„Megfogalmaztuk módosító javaslatunkat, készen vagyunk. Amennyiben Lázár János építési és beruházási miniszter jóváhagyja a tervezetet, az új szabályok életbe lépnek” – fogalmazott Révész Máriusz, aki hozzátette, hogy az elektromos rollerek szabályszerű használata jó ideje vita tárgyát képezi, ugyanis ezt a viszonylag új típusú közlekedési eszközt nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz.
Az új módosítás értelmében a 25 kilométer per órás végsebességű rollerek kerékpárnak, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak minősülnének.
Az államtitkár szerint az új szabályozás illeszkedni fog az Európai Unió nagyvárosai bevezetett mintához. Azt is kiemelte, hogy az összes elektromos rollert azért sem minősíthetik segédmotoros kerékpárnak, mert ezek használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők nem hordanák azt.
Nemrég az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes szabályozást javasolt az elektromos rollerekre, mivel az elmúlt években számos baleset és haláleset történt az eszköz használata közben.
A tanács előírná a rollerekbe gyárilag beépített, 20 kilométer per órás sebességkorlátozást és a nagyobb, legalább 30,5 centiméter átmérőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig a bukósisak kötelező viselését.
A javaslatok közé tartozik az is, hogy az elektromos rollereket csak 16. évét betöltött személy vehetné igénybe, továbbá a testület tilalmat vezetne be a jármű gyalogúton, illetve ittas állapotban történő használatára.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a balesetek többségét a szabályok be nem tartása okozza. Ez egyaránt vonatkozik autósra, kerékpárosra és rolleresre.
Általában a fiatal, kiskorú kerékpárosok és rolleresek nem ismerik a KRESZ-t, de ők vannak kevesebben. Révész Máriusz szerint leginkább a közlekedési morál megváltoztatására lenne szükség, Magyarország ugyanis az egyik olyan uniós tagország, ahol a legmagasabb a közúti halálozás.
„Célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát. Szeretnénk, ha az európai nagyvárosokhoz hasonlóan a gyerekek még 12 éves koruk előtt levizsgáznának” – mondta, hozzátéve, a hazai közlekedési morál uniós átlagszintre emelése évente 110 emberélet megóvását jelentené.