A Telex birtokába jutott egy olyan dokumentum, amiben számos, nagyrészt fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött Lázár János. Köztük van több, kerületünket is értintő fejlesztés. Számos vasúti fejlesztés megy a levesbe a lista szerint. Ilyen a lajosmizsei, illetve a ceglédi vasútvonal fejlesztése és a repülőtérre vezető vasútvonal (100d) tervezése is. Még akkor is a projekt lezárása mellett döntött Lázár, ha például a lajosmizsei vonal esetében visszafizetéssel és szabálytalansági eljárással kell számolni.
Ugyancsak búcsút mondhatunk a halálútnak is nevezett Ferihegyi gyorsforgalmi út fejlesztésének, ugyanis a miniszter szerint ez is egy hanyagolható beruházás.
A fejlesztések lezárását már a Nemzeti Közlekedési Központ részben lecserélt, Lázárhoz lojális csapata készítette és elemezte a miniszter számára tavaly év végén, többnél is jelezve ugyanakkor, hogy azonnali lezárásuk forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet. Ezért a 80 fejlesztésből 30-nál azt javasolták a miniszternek, hogy folytassa a projekt tervezését, előkészítését; 13 esetben azt, hogy a projekt ugyan lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” – ide tartozik a pénzvisszafizetés vagy a politikai kockázat –, 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a munkát.
Javaslataikhoz képest Lázár összesen mindössze 8 esetben döntött a beruházás folytatása mellett, míg 11 esetben elbizonytalanodott, kérdőjellel jelezve ezt, vagy csak odafirkantva a lapra, hogy „Megbeszélendő”.
Tudni kell, hogy az azonnali lezárás a projektek túlnyomó többségénél a tervezési-előkészítési fázis idő előtti megszakítását jelentené, a kivitelezési fázis majd csak ezután jönne – valamikor, a szükséges forrás rendelkezésre állásakor. Ha a tervezést nem szakítanák meg, hanem rendben befejeznék, akkor a folyamat végén sokáig felhasználható tervek állnának rendelkezésre. Ha azonban ezek nincsenek, mert az előkészítést idő előtt lezárják, akkor nemcsak az addig befektetett munka és több esetben visszafizetendő uniós támogatás úszik el, hanem maga a beruházás is beláthatatlan távolságba kerül – írja a Telex.