Hamarosan semmiért nem kell majd kormányablakba mennünk

0

Elkészült és a kormány már el is fogadta a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, ami meghatározza a következő évek államigazgatási fejlesztéseit. A várhatóan 2026-ra megvalósuló program felhasználóbarát online ügyintézési környezetet kíván teremteni, amely kiváltja az okmányirodai ügyintézésekhez szükséges személyes jelenlétet. A tervek alapján az Egységes Egészségügyi Szoláltató Térhez hasonlóan ugyanazon a platformon egyszerre lesz elérhető az adott közigazgatási ügy az érintett állampolgárok, cégek és az állami ügyintéző szervek számára, a jelenleg nyomtatott formában használt dokumentumokat pedig felhőalapú tárhelyről érhetjük majd el – írta meg az Index.

A fejlesztések nyomán olyan funkciók jönnek létre, mint az elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás.

A jövőben olyan közigazgatási terek jönnek létre, ahol az ügyek többségét személyes jelenlét nélkül, digitálisan intézhetik a nap huszonnégy órájában. A jelenlegi online ügyintézési formák ugyanis egyelőre nem átfogóak. Hiába léteznek az alapszolgáltatásokra különböző fejlesztések, ezek az általános ügyintézésbe nem integráltak, sok esetben a meglévő platformok nem ügyfélközpontúak. A szakemberek szerint ma a közigazgatásban a teljesen online intézhető ügyek csupán 16 százalékát teszik ki az általános ügyintézésnek.

 

 

Négy digitális alapszolgáltatás jelenti a digitális átállás bázisát, ezek

  • az eSzemélyazonosítás,
  • az ePosta,
  • az eDokumentumkezelés, valamint
  • az eFizetés.

A négy alapszolgáltatás az egyes állami szervek saját folyamataikba való integrálása kiemelten fontos eleme a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programnak.

Az első és legfontosabb alapszolgáltatás az egyszerűen használható digitális személyazonosítás, amellyel szinte az összes ügyintézési folyamat intézhető lesz. A magyarországi eSzemélyi széles körű elterjedését, bár modern funkciókkal rendelkezik, akadályozza a korlátozott használhatósága. A 14 év feletti lakosság mintegy 60 százaléka rendelkezik eSzemélyivel (amellyel a postai küldemény átvételétől az eRecepten át az elektronikus aláírásig számos szolgáltatás vehető igénybe), azonban ezt kevesen alkalmazzák. A digitális fejlettségben Európa élmezőnyébe tartozó Észtország például egyetlen kártyán tárolja az állampolgár különböző adatait (személyi igazolvány, jogosítvány, diákigazolvány, társadalombiztosítási vagy adóazonosító).

A mobiltárca segítségével bejelentkezhetünk majd a digitális állampolgársági platformra, ahol az adóbevallás elkészítésén túl a különböző támogatások igénylését is elvégezhetjük. Ezen felül pedig az ePosta felületet is itt kezelhetjük majd a tervek szerint. Mint írták, a fejlesztés az európai uniós követelményeknek megfelelően képes lesz felhasználói adatokat fogadni, tárolni a megfelelő szintű titkosítás mellet.

Az ePosta olyan alapszolgáltatás lesz, amely lehetővé teszi a könnyen kezelhető, kétirányú hivatalos kommunikációt. A jelenlegi magyar ePosta-platform az általános ügyintézésbe csak részben integrált, és csupán korlátozott funkcionalitással rendelkezik. A tervek szerint a magyarországi ePosta továbbfejlesztésénél a kezelőfelület könnyen áttekinthető lesz számítógépen és mobilkészüléken egyaránt. A hivatalokkal való kommunikációt hivatalos levélként fogadja majd el, vagyis helyettesíti az eddig papíralapon működő dokumentációt.

Az eDokumentumkezelés lehetővé teszi, hogy az állampolgárok és a vállalatok egy helyen, felhasználóbarát módon találhatják meg az ügyintézéseik alatt felhalmozott dokumentumaikat és az állam róluk tárolt adatait. Jelenleg az Egységes Egészségügyi Szolgáltató Tér működik hasonlóan. A platform a tervek szerint kapcsolódni fog az ePosta rendszerével, amely lehetővé teszi a magánszerződések (pl. ingatlan- vagy gépjármű-adásvételi szerződések) tárolására is.

Az eFizetés-megoldás pedig egy olyan szolgáltatási környezet lesz, amelyen keresztül hivatalosan is elfogadott, könnyen kezelhető, átlátható online fizetés valósul meg. Ezáltal a térítési költséges ügyintézések fizetési módja egyszerűsödik.

Cél a rendszer 2026-os bevezetése.

Az Index úgy tudja, a kormány nem kívánja senki számára kötelezővé tenni a részvételt a XXI. század legnagyobb magyarországi digitalizációs fejlesztésében, a digitális állampolgárság megszerzésében.

Az viszont biztosnak tűnik, hogy mindazok számára, akik már ma is igénybe veszik az Ügyfélkaput vagy bármely más közigazgatási internetes szolgáltatást, sokkal könnyebb és hatékonyabb lesz a digitális állampolgárként elérhető szolgáltatások használata.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here